PROTOKÓŁ Nr 20/25 z Sesji Rady Gminy Ciechanów w dniu 29 września 2025 roku w lokalu Urzędu Gminy Ciechanów.
W XIX Sesji Rady Gminy Ciechanów uczestniczyło 14 radnych na stan 15 radnych. Nieobecna podczas obrad: radna Magdalena Trzaska.
Ponadto udział w Sesji wzięli:
1. Pan Stefan Pawłowski – Wójt Gminy Ciechanów,
2. Pan Krzysztof Głowacki – Zastępca Wójta Gminy Ciechanów / Sekretarz,
3. Pani Wioletta Kujawa – Skarbnik Gminy Ciechanów,
4. Pani Malwina Kiersikowska– Adwokat,
5. Pani Małgorzata Kiliańska-Bobowska - Podinspektor ds. planowania i inwestycji w Urzędzie Gminy Ciechanów
6. Pani Joanna Kaszubska – przedstawicielka firmy Westmor Consulting.
7. Pan Sławomir Rudnicki – Radny Powiatu Ciechanowskiego.
Przebieg obrad:
Porządek obrad:
Ad. 2. Wnioski i uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji.
Przewodniczący poinformował, że zapoznał się z protokołem z ostatniej sesji, który został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Zapytał, czy są uwagi do protokołu – nie zgłoszono żadnych.
Przewodniczący zapytał, czy są wnioski do porządku obrad. Głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski mówiąc, że składa wniosek o zdjęcie z porządku obrad punktu dotyczącego podjęcia uchwały w sprawie zmian w statucie gminy Ciechanów, uzasadniając, że zgłoszony projekt uchwały zmieniający statut gminy dotyczy trybu pracy komisji stałych Rady, a w szczególności dopuszczenia możliwości ich wspólnego procedowania. Obecnie obowiązujący statut wyraźnie stanowi, że wspólne posiedzenia komisji są dopuszczalne wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach. Zmiana tego zapisu w obecnym trybie może budzić istotne wątpliwości co do zgodności z zasadą legalizmu oraz procedurą uchwałodawczą. Poinformował również, że złożył wniosek do Wojewody Mazowieckiego o zbadanie zgodności z prawem obecnej praktyki zwoływania wspólnych posiedzeń komisji, dlatego wnosi o zdjęcie tego punktu z porządku obrad, ponieważ czeka na rozstrzygnięcie sprawy przez wojewodę.
Przewodniczący poinformował, że przed sesją wpłynęły dwa wnioski Radnego Janusza
Olszewskiego o zdjęcie z porządku obrad wniosku dotyczącego dalszego procedowania Projektu Uchwały w sprawie Statutu Gminy Ciechanów oraz wniosku dotyczącego dalszego procedowania Projektu Uchwały w sprawie zmian statutu sołectwa Nużewo. Poinformował, że wniosek o zmianę w porządku obrad złożył również Pan Wójt, który wnioskował o zdjęcie
z porządku obrad punktu dotyczącego przedstawienia wniosku Pana Radnego Waldemara Chodkowskiego w sprawie posiedzeń komisji stałych Rady Gminy, oraz o zdjęcie przedstawienia wniosku Radnego Waldemara Chodkowskiego w sprawie planu pracy komisji rewizyjnej jak również wnioskował o wprowadzenie podjęcia uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów.
Przerwa
Wznowienie obrad i przejście do głosowań.
Głosowanie w sprawie zdjęcia z porządku obrad uchwały w sprawie zmian w statucie gminy Ciechanów na wniosek Radnego Waldemara Chodkowskiego:
Za: 1 radnych
Przeciw: 12 radnych
Wstrzymujących się: 1 radny
Wniosek został odrzucony.
Głosowanie w sprawie zdjęcia z porządku obrad, uchwały w sprawie zmian statutu Sołectwa Nużewo dot. wniosku Radnego Janusza Olszewskiego:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1 radny
Głosowanie w sprawie zdjęcia z porządku obrad uchwały w sprawie Statutu Gminy Ciechanów dot. Wniosku radnego Janusza Olszewskiego:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1 radny
Głosowanie w sprawie zdjęcia z porządku obrad wniosku radnego Waldemara Chodkowskiego w sprawie posiedzeń komisji stałych Rady Gminy Ciechanów:
Za: 12 radnych
Przeciw: 1 radny
Wstrzymujących się: 1 radny
Głosowanie w sprawie zdjęcia z porządku obrad wniosku radnego Waldemara Chodkowskiego w sprawie planu pracy Komisji Rewizyjnej:
Za: 12 radnych
Przeciw: 1 radny
Wstrzymujących się: 1 radny
Głosowanie w sprawie wprowadzenia do porządku obrad uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1 radny
Głosowanie w sprawie przyjęcia porządku obrad wraz z proponowanymi zmianami:
Za: 13 radnych
Przeciw: 1 radny
Wstrzymujących się: 0
Głosowanie w sprawie przyjęcia protokołu z XIX Sesji rady Gminy Ciechanów z dnia 28 sierpnia 2025r.
Za: 13 radnych
Przeciw: 1 radny
Wstrzymujących się: 0
Ad. 3. Sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Wójta.
Wójt Gminy Ciechanów, Pan Stefan Pawłowski, przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej, Wójt poinformował, że:
Na prośbę Kierownik GOPS-u Pani Iwony Łukaszewskiej, Wójt przedstawił informację dotyczące działalności GOPS-u oraz klubu Senior Plus.
Wójt na koniec swojego wystąpienia pochwalił się osiągnieciem Gminy jakim jest zajęcie 25 miejsca na 1454 gmin wiejskich w Rankingu Finansowym Samorządu Terytorialnego za rok 2024. Zaznaczył, że uważa, że jest to duże wyróżnienie, które świadczy przede wszystkim o odpowiedzialnym gospodarowaniu środkami publicznymi i skutecznej polityce inwestycyjnej gminy. Wspomniał, że ranking jest przygotowywany cyklicznie od 2017 roku przez Fundację Instytut Studiów Wschodnich, we współpracy z Krajową Radą Regionalnych Izb Obrachunkowych oraz renomowanymi uczelniami ekonomicznymi – Uniwersytetem Ekonomicznym w Krakowie i Uniwersytetem Ekonomicznym we Wrocławiu. Wójt wspomniał, że zestawienie jest opracowywane na podstawie kilku wskaźników: udział dochodów własnych w dochodach ogółem, relacja nadwyżki operacyjnej do dochodów ogółem, udział wydatków inwestycyjnych w wydatkach ogółem, obciążenie wydatków bieżących wydatkami na wynagrodzenia, udział środków europejskich w wydatkach ogółem – bez poręczeń, relacja zobowiązań do dochodów ogółem i udziału podatku dochodowego do osiągnięcia wynagrodzeń. Pan Wójt powiedział, że uważa, że te współczynniki są istotne dla funkcjonowania gminy i są takim miarodajnym wyróżnikiem, świadczącym o tym, że finanse w naszej gminie i wydatki inwestycyjne czy pozyskiwanie środków europejskich są na dobrym poziomie. Pan Wójt podziękował wszystkim współpracownikom, którzy przyczynili się do osiągnięcia tego wyniku w sposób szczególny Panu zastępcy Krzysztofowi Głowackiemu, Pani skarbnik Wiolecie Kujawie, wszystkim osobom z działu inwestycji i planowania finansów, jak również wszystkim pracownikom urzędu, bo jest to praca zespołowa. Podziękował również Radnym za współpracę i zaznaczył, że liczy na dalszą współpracę w zaspokajaniu potrzeb i podnoszeniu warunków życia mieszkańców naszej gminy.
Ad.4. Wypowiedzi radnych gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Karol Makijonko otworzył punkt dotyczący wypowiedzi Radnych i zaprosił do zabrania głosu.
Głos zabrała Radna Małgorzata Czarnecka mówiąc, że składa interpelacje dot. budowy ciągu pieszo rowerowego wzdłuż drogi powiatowej Nużewo – Ciechanów.
Następnie głos zabrał radny Janusz Olszewski na początku pogratulował zarówno Panu Wójtowi jak i pracownikom Urzędu zdobycia 25 miejsca w rankingu finansowym. Dalej Radny poruszył temat bezpieczeństwa, schronów oraz miejsc doraźnego schronienia, których jak pragnął zauważyć w naszej gminie praktycznie nie ma. Odczytał również interpelację, którą złożył na ręce Przewodniczącego dot. właśnie wcześniej wspomnianych obiektów ochronnych.
Radny Waldemar Chodkowski zabrał głos w sprawie wspólnego obradowania komisji. Zaczął od przedstawienia paragrafu 55 Statutu Gminy Ciechanów, który mówi o tym, że Komisja Rady może wyjątkowo odbywać posiedzenia wspólne z innymi komisjami oraz że sposób prowadzenia wspólnego posiedzenia, nie może naruszać autonomii komisji, które biorą udział we wspólnym posiedzeniu. Radny powiedział, że 2 września złożył wniosek o przywrócenie przestrzegania zapisów statutu oraz zadeklarował wolę współpracy przy ewentualnym dopracowaniu zapisów, które mogłyby umożliwić wspólne posiedzenia w szczególnych przypadkach. Powiedział, że wniosek został według Radnego nierzetelnie rozpatrzony na Komisji Skarg, Wniosków i Petycji. Radny poinformował, że 22 września wystąpił z prośbą do Wojewody o zbadanie tematu odbywania się wspólnych posiedzeń. Zaznaczył również, że rada nie może działać wbrew aktu prawa miejscowego, jakim jest Statut.
Przewodniczący Karol Makijonko odpowiedział, że jest to Pana Radnego Waldemara Chodkowskiego subiektywne, a nie obiektywne zdanie oraz że autonomia komisji jest zachowana. Zapytał również czy jest to wniosek radnego, który składa. Radny odpowiedział, że wnioski złoży w późniejszej części sesji.
Głos zabrał Radny Sebastian Kania zauważając potrzebę swoją jak i mieszkańców zmiany czasu świecenia latarni ulicznych.
Przewodniczący Rady Gminy dodał na koniec, że również zauważa potrzebę zmiany czasu świecenia latarni, jak również prosił, jeśli to możliwe o uzupełnienie ubytków w drogach na ulicy Leśnej, Wspólnej, Parkowej Pławnej - zjazd do ulicy Okrężnej w Niestumiu, oraz zjazd z 616 w Przążewie.
Ad.5. Wypowiedzi i zapytania sołtysów.
Przewodniczący Rady otworzył punkt dotyczący wypowiedzi i zapytań sołtysów. Żaden z sołtysów nie zabrał głosu.
Ad.6. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ciechanów.
Pani Skarbnik Wioletta Kujawa przedstawiła uchwałę.
Głosowanie:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Ad.7. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Ciechanów na rok 2025.
Pani Skarbnik Wioletta Kujawa przedstawiła uchwałę.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1 radny
Ad.8. Podjęcie uchwały w sprawie określenia zasad wyznaczania składu oraz zasad działania Komitetu Rewitalizacji Gminy Ciechanów.
Głos zabrała Pani Małgorzata Kiliańska-Bobowska - Podinspektor ds. planowania i inwestycji przedstawiając krótko proces rewitalizacji oraz mówiąc, co jest w nim istotnego.
Głosowanie:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Ad.9. Podjęcie uchwały w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Ciechanów na lata 2025-2030.
Głos zabrała Pani Joanna Kaszubska – przedstawicielka firmy Westmor Consulting. Przedstawicielka omówiła główne założenia Gminnego Programu Rewitalizacji na lata 2025–2030. Omówiła etapy jego przygotowania, w tym wyznaczenie obszarów zdegradowanych, przeprowadzenie konsultacji społecznych oraz opiniowanie dokumentu. Zaprezentowała cele programu, które koncentrują się na poprawie sytuacji społecznej i jakości życia mieszkańców, m.in. poprzez działania integracyjne, edukacyjne oraz rozwój infrastruktury. Wskazała także główne i uzupełniające przedsięwzięcia, które mają zostać zrealizowane w wyznaczonych miejscowościach. Na zakończenie omówiła rolę Komitetu Rewitalizacji jako forum współpracy mieszkańców z gminą oraz zaznaczyła, że przyjęcie programu umożliwia pozyskiwanie środków zewnętrznych na inwestycje.
Pytanie zadał Radny Sebastian Kania czy jest już znany termin, kiedy będzie powołany komitet rewitalizacji.
Pani Joanna Kaszubska odpowiedziała, że najpierw musi zostać przyjęta uchwała i niezwłocznie po jej przyjęciu zostanie przygotowane ogłoszenie o zbieraniu członków komitetu.
Radny Janusz Olszewski zapytał czy została naniesiona poprawka w tabeli na stronie 12 i jeśli tak to czy mógłby zobaczyć poprawiony materiał.
Przerwa
Wznowienie obrad
Pani Małgorzata Kiliańska-Bobowska przekazała Radnemu materiał z naniesionymi poprawkami.
Radny Janusz Lazarski zadał pytanie dotyczące wskaźnika wagi cech, a mianowicie dlaczego Niestum z 17 punktami przystąpił do programu rewitalizacji, a Rydzewo, które ma 18 punktów już nie. Pani Joanna Kaszubska odpowiedziała, że był brany również pod uwagę największy obszar oraz największa liczba ludności, ponieważ celem tego programu jest, to aby dotrzeć do jak największej liczby mieszkańców.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 1
Wstrzymujących się: 0
Podjęto uchwałę w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Rewitalizacji dla Gminy Ciechanów na lata 2025-2030.
Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na utworzenie i przystąpienie do spółdzielni energetycznej o nazwie „Zielona Energia Gminy Ciechanów” z siedzibą w Ciechanowie.
Głos zabrał zastępca Wójta Krzysztof Głowacki, poinformował, że dyskusja odnośnie uchwały odbyła się na komisjach. Powiedział, że członkami nowo powstałej spółdzielni energetycznej będą Gmina Ciechanów, OSP Rydzewo oraz Gmina Biblioteka Publiczna w Chotumiu. Natomiast wraz z rozwojem spółdzielni, będzie możliwe dopraszanie nowych podmiotów.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1
Ad.11. Podjęcie uchwały w sprawie przekazania Gminie Miejskiej Ciechanów zadania zarządzania publicznymi drogami gminnymi nr 121325W oraz nr 120247W.
Pan Krzysztof Głowacki Zastępca Wójta poinformował, że uchwała dotyczy rozbudowy drogi gminnej, która będzie realizowana w ramach zadania budowa i rozbudowa dróg gminnych i powiatowych na odcinku od Drogi Krajowej 60 do jednostki w miejscowości Targonie.
Głosowanie:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Ad.12. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XII/69/25 Rady Gminy Ciechanów z dnia 30 stycznia 2025 r. w sprawie przyjęcia planu pracy Rady Gminy Ciechanów i jej Komisji na rok 2025.
Przewodniczący Rady Gminy Karol Makijonko poinformował, że złożył wniosek dot. przeniesienia na październik punktu dot. stanu dróg i planowanych remontów w roku 2025 oraz dołożenia punktu dot. analizy wysokości czynszów ustalanych dla lokali z mieszkaniowego zasobu gminy. Poprosił o podjęcie uchwały w tej sprawie.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 1
Wstrzymujących się: 0
Ad.13. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w statucie Gminy Ciechanów.
Zastępca Wójta Pan Krzysztof Głowacki przedstawił zmianę paragrafu 55 ustęp 1, który brzmi następująco: „Komisja Rady może odbywać posiedzenia wspólnie z innymi komisjami, wspólnym obradom przewodniczych uzgodniony jeden z przewodniczących komisji”. Poinformował, że pozostałe zapisy statutu pozostają bez zmian.
Radny Waldemar Chodkowski odniósł się do zmiany porządku obrad i nadmienił, że ma stare zawiadomienie. Poinformował, że złoży interpelację oraz wniosek w sprawie statutu zmiany organizacyjnej. Przewodniczący poinformował, że punkty dotyczące interpelacji i wniosków były w punkcie 4 porządku obrad w wypowiedziach Radnych. Pan Waldemar Chodkowski zadał pytanie czy jego wniosek zostaje zdjęty z porządku obrad, bo niedosłyszał. Przewodniczący wytłumaczył, że na początku sesji były przedstawione wnioski o zdjęcie i wprowadzenie punktów do porządku obrad, które zostały również przegłosowane.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 1
Wstrzymujących się: 0
Ad.14. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów.
Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Pani Katarzyna Kaliszewska przedstawiła stanowisko w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta. Skarga dotyczyła odmowy udostępnienia umowy dzierżawy. Przewodnicząca poinformowała, że komisja uznała skargę za bezzasadną, ponieważ Wójt działał zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, odmawiając udostępnienia kopii umowy dzierżawy osobie nie będącej stroną umowy.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Nie oddano głosu: 1 radny
Ad.15. Wolne wnioski i zapytania.
Radny Sebastian Kania zabrał głos i podziękował Panu Wójtowi, Zastępcy Wójta oraz pracownikom urzędu za uregulowanie sytuacji z drogą w Gąskach. Podkreślił, że mieszkańcy są bardzo zadowoleni z nowej nawierzchni. Zwrócił też uwagę, że kilka lamp w Gminie Ciechanów nie świeci poprawnie i poprosił o przyjrzenie się tej sytuacji.
Ad. 16. Odpowiedzi na pytania i wnioski.
Głos zabrał Wójt Gminy Ciechanów Pan Stefan Pawłowski, który odniósł się do poruszonych kwestii przez Radnych.
Wójt odniósł się do kwestii lamp, mówiąc, że w ubiegłym tygodniu odbyła się rozmowa, z firmą która ma przygotować kosztorys, a następnie naprawić bądź wymienić lampy.
Wójt poinformował, że sprawy dróg będą na bieżąco monitorowane i sukcesywnie naprawiane.
Kolejnym tematem, do którego odniósł się Pan Wójt była interpelacja złożona przez Radną Małgorzatę Czarnecką dotycząca chodników przy drogach powiatowych. Wójt powiedział, że była jakiś czas temu rozmowa w Starostwie i postulował o to, aby takie chodniki powstały, ma nadzieje, że wkrótce uda się takie chodniki wybudować.
W następnej kolejności Wójt odniósł się do wniosku Radnego Janusza Olszewskiego, dot. schronów na terenie Gminy Ciechanów. Powiedział, że Gmina złożyła już wniosek w ramach programu obrony ludności, że są podpisywane pierwsze umowy. Wspomniał, że w ramach programu Gmina chce zakupić dwa agregaty, namioty specjalistyczne, materace, śpiwory, a także odbędą się szkolenia dla pracowników oraz mieszkańców Gminy dot. obronności. Wójt zaznaczył, że jeśli chodzi o schrony, to w tym programie nie ma przewidzianej budowy schronów, natomiast ma nadzieje, że będą dalsze nabory i coś w tej kwestii się zmieni.
Ad. 17. Zamknięcie obrad.
Przewodniczący Rady podziękował wszystkim za przybycie i zamknął obrady.
Protokołowała: Przewodniczący Rady Gminy
/-/ Karolina Zabielska /-/ Karol Makojonko
| Data wytworzenia: | 2025-10-16 |
| Sporządzone przez: | Przemysław Bugdal (Główny specjalista ds. IT - technologii informacyjnych) |
| Data udostępnienia: | 2025-10-16 15:11:44 |
| Rodzaj zamówienia: | Informacja |
| Opublikowane przez: | Administrator Serwisu |