ZARZĄDZENIE Nr 91/23
Wójta Gminy Ciechanów
z dnia 29 grudnia 2023 r.
w sprawie wprowadzenia Regulaminu Audytu Wewnętrznego w Gminie Ciechanów
Na podstawie art. 33 ust. 3 i 5 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2023 roku poz. 40 z późn. zm.), w związku z art. 274 ust. 3 i art. 276 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2023 roku, poz. 1270 z późn. zm.) oraz rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (tekst jednolity: Dz. U. z 2018 r. poz. 506) zarządzam, co następuje:
§ 1
prowadza się Regulamin Audytu Wewnętrznego w Gminie Ciechanów, stanowiący załączniki do niniejszego zarządzenia:
§ 2
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 01.01.2023 r.
Wójt Gminy Ciechanów
/-/ Stefan Pawłowski
Regulamin
Audytu Wewnętrznego
w Gminie Ciechanów
I. Wstęp 3
II. Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego 3
III. Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego 4
IV. Niezależność 5
V. Zakres audytu wewnętrznego 5
VI. Sprawozdawczość 6
VII. Odpowiedzialność audytora wewnętrznego 6
VIII. Współpraca z instytucjami kontrolnymi 7
I. Wstęp
1. Regulamin audytu wewnętrznego zwany dalej „Regulaminem” określa cel, zakres, uprawnienia i odpowiedzialność audytu wewnętrznego w Gminie Ciechanów.
2. Audyt wewnętrzny w jednostkach organizacyjnych Gminy Ciechanów prowadzi się w oparciu o:
• Ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tj. Dz.U. z 2023 r. poz. 1270 z późn. zm.),
• Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie audytu wewnętrznego oraz informacji o pracy i wynikach tego audytu (tj.: Dz.U. z 2018 r, poz. 506),
• Komunikat Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 12 grudnia 2016 r. w sprawie standardów audytu wewnętrznego dla jednostek sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MRiF z 2016 r, poz. 28),
3. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
• Urzędzie - rozumie się przez to Urząd Gminy Ciechanów,
• Wójcie - rozumie się przez to Wójta Gminy Ciechanów,
• Jednostce - rozumie się przez to referaty i samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy Ciechanów oraz jednostki organizacyjne Gminy Ciechanów,
• Audytorze wewnętrznym - rozumie się przez to osobę posiadającą uprawnienia do prowadzenia audytu wewnętrznego zatrudnionego w Urzędzie Gminy Ciechanów bądź usługodawcę, o którym mowa w art. 275 pkt 2 ustawy o finansach publicznych.
• Jednostce audytowanej - rozumie się przez to referaty i samodzielne stanowiska pracy Urzędu Gminy Ciechanów oraz jednostki organizacyjne Gminy.
• Kierowniku jednostki audytowanej - rozumie się prze to osobę kierującą jednostką audytowaną, jak również osobę pełniącą jego obowiązki.
4. Regulacje wewnętrzne w Gminie Ciechanów wprowadzone na podstawie Zarządzenia Wójta Gminy Ciechanów dotyczące audytora wewnętrznego – stosuje się odpowiednio do audytora usługodawcy.
II. Ogólne cele i zasady audytu wewnętrznego
1. Ogólnym celem prowadzenia audytu wewnętrznego w Gminie Ciechanów jest przysparzanie wartości dodanej mającej na celu usprawnianie funkcjonowania jednostki.
2. Audyt wewnętrzny jest działalnością niezależną i obiektywną, której celem jest wspieranie Wójta Gminy Ciechanów, kadry zarządzającej oraz kierowników jednostek audytowanych w realizacji ich celów i zadań przez systematyczną ocenę adekwatności, skuteczności, i efektywności kontroli zarządczej oraz czynności doradcze.
3. Audyt wewnętrzny obejmuje czynności o charakterze zapewniającym i doradczym.
4. Podstawowym zadaniem audytu wewnętrznego są czynności o charakterze zapewniającym.
5. Działania o charakterze doradczym mogą być wykonywane, o ile ich charakter nie narusza zasady obiektywizmu i niezależności audytora wewnętrznego lub nie stwarza sytuacji konfliktu interesów.
III. Prawa i obowiązki audytora wewnętrznego
1. Audytor wewnętrzny jest upoważniony do przeprowadzenia audytu wewnętrznego w jednostkach organizacyjnych Gminy Ciechanów.
2. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do wszelkich dokumentów
i materiałów, do wszystkich pracowników oraz wszelkich innych źródeł informacji potrzebnych do przeprowadzenia audytu wewnętrznego, z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej oraz przepisów o ochronie danych osobowych;
3. Audytor wewnętrzny ma zagwarantowane prawo dostępu do pomieszczeń jednostki
z zachowaniem przepisów o tajemnicy ustawowo chronionej oraz przepisów o ochronie danych osobowych;
4. Audytor wewnętrzny ma prawo żądać od kierowników i pracowników jednostek organizacyjnych informacji oraz wyjaśnień w celu zapewnienia właściwego i efektywnego prowadzenia audytu wewnętrznego;
5. Audytor wewnętrzny może z własnej inicjatywy składać wnioski, mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki;
6. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za procesy zarządzania ryzykiem i procesy kontroli wewnętrznej w jednostce, ale poprzez ustalenia i zalecenia poczynione w wyniku przeprowadzenia audytu wewnętrznego, wspomaga kierownika jednostki we właściwej realizacji tych procesów;
7. Audytor wewnętrzny nie jest odpowiedzialny za wykrywanie przestępstw, ale powinien posiadać wiedzę pozwalającą mu zidentyfikować znamiona przestępstwa;
8. Audytor wewnętrzny nie może przyjmować takich zadań lub uprawnień, które wchodzą w zakres zarządzania jednostką;
9. Audytor wewnętrzny w zakresie wykonywania swoich zadań współpracuje z audytorami zewnętrznymi, a także z kontrolerami zewnętrznymi.
IV. Niezależność
1. Audytor wewnętrzny podlega bezpośrednio Wójtowi Gminy.
2. Audytor wewnętrzny odpowiada przed Wójtem Gminy za realizację zadań związanych z audytem wewnętrznym.
3. Audytor wewnętrzny zachowuje swoją niezależność i obiektywizm, postępuje zgodnie
z ustalonymi normami etyki zawodowej i standardami audytu wewnętrznego oraz uznaną praktyką audytu wewnętrznego.
V. Zakres audytu wewnętrznego
1. Audyt wewnętrzny obejmuje badanie i ocenę adekwatności, skuteczności i efektywności systemu kontroli zarządczej, zarządzania ryzykiem oraz kierowania jednostką, ze szczególnym uwzględnieniem:
• przeglądu ustanowionych mechanizmów kontroli wewnętrznej oraz wiarygodności
i rzetelności informacji operacyjnych, zarządczych i finansowych,
• ocenę procedur i praktyki sporządzania, klasyfikowania i przedstawiania informacji finansowej,
• ocenę stopnia przestrzegania przepisów prawa, regulacji wewnętrznych jednostki oraz programów, strategii i standardów ustanowionych przez właściwe organy,
• ocenę stopnia zabezpieczenia mienia jednostki,
• ocenę efektywności i gospodarności wykorzystania zasobów jednostki,
• ocenę zarządzania ryzykiem,
• ocenę dostosowania działań jednostki do przedstawionych wcześniej zaleceń audytu lub kontroli,
2. Audyt wewnętrzny obejmuje czynności doradcze mające na celu usprawnienie funkcjonowania jednostki.
3. Audyt wewnętrzny obejmuje swoim zakresem wszystkie obszary działania jednostki.
4. Działalność audytora wewnętrznego nie może być narażona na próby narzucenia zakresu audytu, sposobu wykonywania pracy i przekazywanie wyników.
5. Audytor wewnętrzny dysponuje pełną swobodą w zakresie identyfikacji obszarów ryzyka.
VI. Sprawozdawczość
1. Audytor wewnętrzny sporządza sprawozdanie z przeprowadzenia audytu wewnętrznego, zwane dalej "sprawozdaniem", w którym przedstawia w sposób jasny, rzetelny i zwięzły, ustalenia i zalecenia poczynione w trakcie audytu wewnętrznego.
2. Audytor wewnętrzny, przed zwołaniem narady zamykającej, może przekazać kierownikowi jednostki, w której jest przeprowadzany audyt wewnętrzny, projekt sprawozdania.
3. Audytor wewnętrzny, w terminie do końca stycznia każdego roku, przedstawia Wójtowi Gminy sprawozdanie z wykonania planu audytu za rok poprzedni.
4. Jeżeli w trakcie przeprowadzania audytu audytor wewnętrzny dostrzeże znamiona czynów, które według jego oceny kwalifikują się do wszczęcia postępowania w zakresie dyscypliny finansów publicznych, postępowania karnego lub postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub o wykroczenie skarbowe, wówczas ma obowiązek o tym fakcie zawiadomić Wójta Gminy.
VII. Odpowiedzialność audytora wewnętrznego
1. Audytor wewnętrzny jest odpowiedzialny za:
• rzetelne i profesjonalne wykonanie zadań audytowych przewidzianych w planie audytu jak również zadań pozaplanowych;
• efektywne działania audytu wewnętrznego zgodnie z Międzynarodowymi Standardami Praktyki Zawodowej Audytu Wewnętrznego, Kodeksem etyki audytora wewnętrznego i uznaną praktyką;
• nie ponosi bezpośredniej odpowiedzialności za działania podlegające audytowi ani ich nie nadzoruje;
• opracowanie rocznego planu audytu na podstawie wyników analizy ryzyka;
2. Audytor wewnętrzny jest niezależny w zakresie planowania pracy, przeprowadzania audytu wewnętrznego i składania sprawozdań.
VIII. Współpraca z instytucjami kontrolnymi
1. Podczas planowania i wykonywania zadań audytowych, audytor wewnętrzny powinien brać pod uwagę, o ile jest to możliwe, plan czynności kontrolnych i sprawdzających, wykonywanych przez instytucje kontrolne tak, by uniknąć niepotrzebnego nakładania się kontroli i audytów.
2. Przy dokonywaniu analizy ryzyka audytor wewnętrzny powinien uwzględniać wyniki kontroli i sprawdzeń dokonanych przez instytucje kontrolne.
3. Audytor wewnętrzny powinien porozumiewać się z instytucjami kontrolnymi za pośrednictwem lub w porozumieniu z Wójtem Gminy.
Data wytworzenia: | 2024-01-08 |
Sporządzone przez: | Monika Staniszewska |
Data udostępnienia: | 2024-01-08 12:36:00 |
Rodzaj zamówienia: | Informacja |
Opublikowane przez: | Monika Staniszewska |
Wyświetleń: | 115 |