Uchwała Nr XXIII/135/20
Rady Gminy Ciechanów
z dnia 5 listopada 2020 r.
w sprawie określenia zasad udzielania dotacji dla spółek wodnych, trybu postępowania i sposobu ich rozliczania
Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713) oraz art. 443 ust. 2, 3, 4 i 5 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz. U. z 2020 r. poz. 310 z późn. zm.) Rada Gminy Ciechanów uchwala, co następuje:
§ 1.
1. Spółki wodne działające na terenie Gminy Ciechanów mogą otrzymać pomoc finansową z budżetu Gminy Ciechanów w formie dotacji celowej, z przeznaczeniem na realizację zadań związanych z bieżącym utrzymaniem wód i urządzeń wodnych oraz na finansowanie lub dofinansowanie inwestycji, na ternie objętym ich działaniem.
2. Łączna kwota środków przeznaczonych na pomoc finansową, o której mowa w ust. 1 będzie określana w budżecie gminy na dany rok i uzależniona będzie od możliwości finansowych Gminy Ciechanów.
§ 2.
1. Wójt Gminy Ciechanów podaje do publicznej wiadomości informację o możliwości uzyskania dotacji celowej z budżetu gminy na realizację zadań, o których mowa w § 1 ust. 1 oraz o wysokości środków przeznaczonych na ich realizację, poprzez umieszczenie jej w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Ciechanów.
2. Informacja, o której mowa w ust. 1 zawiera:
a) kwotę przeznaczoną w budżecie gminy na pomoc finansową dla spółek wodnych na realizację zadań określonych w § 1 ust. 1 w danym roku budżetowym,
b) termin składania wniosków,
c) wzór wniosku.
3. Termin ustalony na składanie wniosków nie może być krótszy niż 14 dni, licząc od daty zamieszczenia ogłoszenia w sposób określony w ust. 1.
§ 3.
1. Przyznanie pomocy finansowej, o której mowa w § 1 ust. 1 następuje na podstawie pisemnego wniosku, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać:
a) pełną nazwę wnioskodawcy,
b) adres wnioskodawcy,
c) numer rachunku bankowego wnioskodawcy,
d) dane osób uprawnionych do składania oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy,
e) wielkość wnioskowanej dotacji celowej,
f) opis zadania,
g) termin i miejsce realizacji zadania,
h) harmonogram realizacji zadania,
i) podpisy osób uprawnionych do składnia oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
3. Do wniosku należy dołączyć:
a) aktualny odpis dokumentów rejestrowych (kopia);
b) statut spółki ( kopia);
c) oświadczenie, że spółka nie działa w celu osiągnięcia zysku;
d) potwierdzenie za zgodność z oryginałem budżetu spółki wodnej.
4. W przypadku stwierdzenia uchybień formalnych lub innych wad wniosku Wójt Gminy Ciechanów wzywa wnioskodawcę do ich usunięcia lub do uzupełnienia informacji we wniosku, w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania.
5. Wniosek, którego uchybienia lub wady nie zostały usunięte we wskazanym terminie pozostaje bez rozpatrzenia.
6. Przy rozpatrywaniu wniosku o dotację celową na realizację zadań określonych w § 1 ust. 1, uwzględnia się ocenę możliwości ich realizacji przez spółkę wodną oraz przewidywane efekty ich realizacji w celu uzyskania należytego funkcjonowania urządzeń wodnych.
7. Kompletny wniosek rozpatruje się w terminie do 21 dni od daty wpływu.
§ 4.
1. Po rozpatrzeniu wniosków, Wójt Gminy Ciechanów podejmuje decyzję co do przyznania dotacji, kierując się kryteriami wskazanymi w ogłoszeniu o naborze wniosków.
2. Ogłoszenia o przyznanych dotacjach podawane są do publicznej wiadomości, poprzez umieszczenie informacji w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Ciechanów.
3. W informacji o wynikach naboru należy wskazać spółkę wodną, która ma otrzymać pomoc finansową, kwotę tej pomocy oraz określenie dofinansowanego zadania.
4. Wójt Gminy Ciechanów pisemnie zawiadamia wnioskodawców o sposobie załatwienia wniosku, zawiadamiając jednocześnie wnioskodawców, którym ma być udzielona dotacja o terminie zawarcia stosownej umowy.
5. Rozstrzygnięcie w sprawie przyznania lub odmowy przyznania dotacji nie jest decyzją administracyjną w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. Dz. U. 2020 r., poz. 256 z późn. zm.) i nie przysługuje od niego odwołanie do organu wyższego stopnia.
§ 5.
1. Podstawą udzielenia dotacji celowej jest pisemna umowa określająca:
a) opis zadania, w tym cel na jaki dotacja została przyznana,
b) termin realizacji zadania,
c) wysokość dotacji,
d) termin i formę przekazania dotacji,
e) termin wykorzystania dotacji, nie dłuższy niż do 30 listopada danego roku budżetowego,
g) termin i sposób rozliczenia dotacji,
h) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji, nie dłuższy niż 14 dni od daty zakończenia zadania.
2. Podmiot otrzymujący dotację nie może wykorzystywać otrzymanych środków na inny cel niż określony w umowie. W przypadku wykorzystania dotacji na inny cel niż określony w umowie, dotacja podlega w całości zwrotowi na konto Gminy Ciechanów. W przypadku wykorzystania na realizację tylko części przekazanej kwoty dotacji, niewykorzystana jej część podlega zwrotowi na konto Gminy Ciechanów, w terminie ustalonym w umowie.
§ 6.
1. Dotacja dla spółki wodnej prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji udzielana jest jako pomoc de minimis na realizację zadań zgodnie z warunkami określonymi w rozporządzeniu Komisji (UE) Nr 1407/ 2013 z dnia 18 grudnia 2013 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L Nr 352 z 24.12.2013 r. z późn. zm.).
2. Na podstawie niniejszej uchwały dotacje stanowiące pomoc publiczną udzielane mogą być w okresie obowiązywania rozporządzenia Komisji (UE) Nr 1407/2013, tj. do dnia 30 czerwca 2024 r.
§ 7.
1. Spółka wodna ubiegająca się o udzielenie pomocy de minimis, wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji zobowiązana jest:
a) przedłożyć wszelkie zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, otrzymane w tym roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie,
b) przedłożyć informacje, których zakres i formę przekazywania określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r. w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.),
c) poinformować o otrzymaniu pomocy w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie dotacji na warunkach wynikających z niniejszej uchwały.
2. Przedsiębiorca ubiegający się o udzielenie pomocy de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie wraz z wnioskiem o przyznanie dotacji zobowiązany jest:
a) przedłożyć wszelkie zaświadczenia o pomocy de minimis i pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie, otrzymane w tym roku podatkowym, w którym ubiega się o pomoc, oraz w ciągu 2 poprzedzających go lat podatkowych, albo oświadczenie o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i w rybołówstwie otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenie o nieotrzymanie takie pomocy w tym okresie,
b) przedłożyć informacje, których zakres i formę przekazywania określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 11 czerwca 2010 r. w sprawie informacji składanych przez podmioty ubiegające się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (Dz. U. z 2010 r., Nr 121, poz. 810),
c) poinformować o otrzymaniu pomocy w trakcie toczącego się postępowania o udzielenie dotacji na warunkach wynikających z niniejszej uchwały.
§ 8.
1. Na wezwanie Wójta Gminy Ciechanów przedsiębiorca, w terminie 14 dni przedłoży informacje niezbędne dla prawidłowego udzielenia pomocy de minimis. W przypadku stwierdzenia braków formalnych wniosku o udzielenie dotacji, wnioskodawca wzywany jest do ich usunięcia: pisemnie, telefonicznie lub za pośrednictwem poczty elektronicznej.
2. Do czasu usunięcia braków wniosek nie będzie rozpatrywany.
§ 9.
1. Spółki wodne zobowiązane są do rozliczenia dotacji w terminie 14 dni od daty zakończenia realizacji zadania.
2. Rozliczenie dotacji następuje w formie sprawozdania z realizacji zadania.
3. Sprawozdanie, o którym mowa w ust. 2 stanowi załącznik do niniejszej uchwały i powinno zawierać:
a) dane podmiotu rozliczającego dotację;
b) wielkość rozliczanej dotacji,
c) szczegółowy opis zrealizowanego zadania,
d) kalkulacja poniesionych kosztów realizacji zadania oraz wskazanie źródeł finansowania zadania;
e) podpisy osób uprawnionych do składnia oświadczeń woli w imieniu wnioskodawcy.
4. Do sprawozdania należy dołączyć kopie następujących dokumentów, potwierdzone za zgodność z oryginałem:
a) umowy zawarte z wykonawcami robót,
b) polecenia przelewu należności dla wykonawców robót,
c) protokoły odbioru robót, jeżeli ze względu rodzaj wykonanych zadań wymagane było sporządzenie protokołu,
d) faktury za wykonane prace i inne dokumenty finansowe, potwierdzające poniesione koszty.
5. Wójt Gminy Ciechanów ma prawo żądać uzupełnienia, w wyznaczonym terminie, informacji zawartych w sprawozdaniu.
6. Dotacja wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem podlega zwrotowi do budżetu gminy, na zasadach określonych przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 869 z późn. zm.).
§ 10.
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Mazowieckiego.
Wiceprzewodniczący Rady Gminy |
Data wytworzenia: | 2020-11-10 |
Sporządzone przez: | Przemysław Bugdal |
Data udostępnienia: | 2020-11-10 10:17:00 |
Rodzaj zamówienia: | Informacja |
Opublikowane przez: | Przemysław Bugdal |
Wyświetleń: | 62 |