> Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ciechanów za rok 2019

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ciechanów za rok 2019


 

 

 


Gmina Ciechanów

 

 

 

 

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi
na terenie Gminy Ciechanów za rok 2019

 

 

Ciechanów, listopad 2020 r.

  1. 1.      Cel i zakres analizy

Obowiązek sporządzenia analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi wynika z art. 9tb ust. 1 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439).

Niniejsza analiza ma na celu weryfikację możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym:

  • możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
  • potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
  • koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • liczbę mieszkańców;
  • liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust.
    6-12;
  • ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
  • ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych.

Niniejsza analiza została wykonana na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Obejmuje okres funkcjonowania systemu na terenie Gminy Ciechanów w okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r.

  1. 2.      Regulacje prawne z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi

Podczas  sporządzania  niniejszej  analizy  opierano  się  na  dokumentach  o  charakterze strategicznym, ustawach i aktach wykonawczych dotyczących gospodarki odpadami, tj.:

  • Uchwała Nr 88 Rady Ministrów z dnia 1 lipca 2016 r. w sprawie Krajowego planu gospodarki odpadami 2022 (M. P. z 2016 r., poz. 784);
  • Uchwała Nr 3/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie uchwalenia Planu gospodarki odpadami dla województwa mazowieckiego 2024;
  • Uchwała nr 4/19 Sejmiku Województwa Mazowieckiego w sprawie wykonania Planu gospodarki odpadami dla województwa mazowieckiego 2024;
  • Ustawa z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (Dz. U. z 2020 r. poz. 797, z późń. zm.);
  • Ustawa z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 9 grudnia 2014 r. w sprawie katalogu odpadów (Dz. U. z 2014 r., poz. 1923);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
    (Dz. U. z 2017 r., poz. 2412);
  • Rozporządzenie Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016r. w sprawie poziomów recyklingu,  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  odzysku  innymi  metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167);
  1. 3.      System gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Gminy Ciechanów

a)      Podstawy prawne funkcjonowania systemu

Szczegółowe zasady funkcjonowania gminnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi określały akty prawa miejscowego podjęte przez Radę Gminy Ciechanów, obowiązujące w roku 2019, tj.:

  • Uchwała Nr XV/80/16 Rady Gminy Ciechanów z dnia 10 czerwca 2016 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • Uchwała Nr XV/81/16 Rady Gminy Ciechanów z dnia 10 czerwca 2016 r. w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie gminy Ciechanów;
  • Uchwała Nr XV/82/16 Rady Gminy Ciechanów z dnia 10 czerwca 2016 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości oraz zastępująca ją Uchwała Nr VIII/57/19 Rady Gminy Ciechanów z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właściciela nieruchomości
  • Uchwała Nr XX/104/16 Rady Gminy Ciechanów z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie ,,Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Ciechanów";
  • Uchwała Nr XX/105/16 Rady Gminy Ciechanów z dnia 24 listopada 2016 r. w sprawie określenia szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczoną przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  • Uchwała Nr XXVIII/158/17 Rady Gminy Ciechanów z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy oraz ustalenia stawki takiej opłaty oraz zastępująca ją Uchwała Nr VIII/58/19 Rady Gminy Ciechanów z dnia 25 czerwca 2019 r. w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z nieruchomości zamieszkałych na terenie gminy oraz ustalenia stawki takiej opłaty – od sierpnia 2019 r.

 

b)      Charakterystyka systemu funkcjonującego na terenie Gminy Ciechanów

System gospodarowania odpadami komunalnymi obejmował nieruchomości zamieszkałe na terenie gminy Ciechanów. Nieruchomości niezamieszkałe nie zostały objęte gminnym systemem, w związku z czym ich właściciele byli zobowiązani samodzielnie podpisać umowę z wybraną firmą posiadającą uprawnienia do odbioru odpadów komunalnych.

W  2019  roku  odbiorem i zagospodarowaniem odpadów komunalnych zajmowała się firma Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o. o. w Ciechanowie.

W ramach opłaty za świadczone usługi w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości odbierane są następujące rodzaje odpadów:

  • odpady komunalne zmieszane;
  • zebrane selektywnie odpady suche (papier i tektura, metale, tworzywa sztuczne, opakowania wielomateriałowe);
  • szkło;
  • odpady wielkogabarytowe;
  • odpady budowlane i rozbiórkowe stanowiące odpady komunalne powstałe w wyniku prowadzenia drobnych robót do 270 kg rocznie, a jednorazowo do 10 kg;
  • zużyte opony od samochodów osobowych
  • zużyte baterie i akumulatory
  • chemikalia (farby, rozpuszczalniki, oleje odpadowe) – w pojemnikach szczelnie zamkniętych;
  • odpady ulegające biodegradacji oraz odpady zielone.

Od właścicieli nieruchomości odbierana była każda zebrana ilość odpadów komunalnych, wynikająca z deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami składanymi przez właścicieli nieruchomości.

Nieruchomości wyposażane były się w pojemniki służące do zbierania zmieszanych odpadów komunalnych w oparciu o następujące normy:

  • rodzinę liczącą od 1 do 4 osób wyposażało się w jeden pojemnik o wielkości 120l;
  • rodzinę liczącą powyżej 4 osób wyposażało się w dodatkowy pojemnik o wielkości 120l tak, aby na każde kolejne 4 osoby zamieszkujące nieruchomość przypadało 120l pojemności pojemnika.

Odpady komunalne zbierane w sposób selektywny, obejmujące: papier, tekturę, szkło, tworzywa sztuczne gromadzone były w workach z folii oznaczonych odpowiednimi kolorami, oddzielnie dla każdej frakcji odbierane były zgodnie z harmonogramem ustalonym przez przedsiębiorcę, z którym gmina zawarła umowę na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych.

W przypadku odpadów zielonych i odpadów ulegających biodegradacji dopuszczone było, aby zagospodarowywać je w indywidualnych kompostowniach przydomowych znajdujących się w zabudowie jednorodzinnej lub wykorzystać w gospodarstwie rolnym.

Odpady wielkogabarytowe, meble, zużyty sprzęt elektroniczny i elektryczny, opony, baterie i akumulatory, odpady budowlane i rozbiórkowe, metal, chemikalia (farby, lakiery, przeterminowane środki ochrony roślin) wystawione w miejscu gromadzenia odpadów komunalnych odbierane były w terminie wyznaczonym przez przedsiębiorcę odbierającego odpady komunalne.

Niezależnie od częstotliwości zbierania odpadów zbieranych selektywnie, mieszkańcy mogli pozbyć się odpadów poprzez przekazanie we własnym zakresie do stałego punktu selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w Woli Pawłowskiej.

c)      Punkt selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK)

Mieszkańcy Gminy Ciechanów mogą w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przekazywać odpady komunalne do Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych zlokalizowanego w m. Wola Pawłowska.

Punkt prowadzony jest przez Przedsiębiorstwo Usług Komunalnych Sp. z o.o. w Ciechanowie. Transport odpadów do PSZOK mieszkańcy zobowiązani są zapewnić we własnym zakresie i na własny koszt. Punkt czynny od poniedziałku do piątku w godzinach 7.00-15.00.

d)      Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania

Zgodnie z  art.  9e  ust.  1 pkt 2  ustawy z dnia 13 września 1996 r.  o  utrzymaniu  czystości  i  porządku  w  gminach (Dz. U. z 2020 r. poz. 1439)  podmiot  odbierający  odpady komunalne od właścicieli nieruchomości jest obowiązany do przekazywania odebranych od właścicieli nieruchomości niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych bezpośrednio do instalacji komunalnej.

Na mocy uchwały Sejmiku Województwa Mazowieckiego nr 23/16 z dnia 22 lutego 2016 r. zmieniającej uchwałę w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 instalacja w Woli Pawłowskiej znajdująca się na terenie gminy Ciechanów otrzymała status Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK).

Regionalna Instalacja Przetwarzania Odpadów Komunalnych w Woli Pawłowskiej pracuje w systemie mechaniczno-biologicznym (MBP). Trafiają tu odpady z kilku gmin regionu ciechanowskiego. Moce przerobowe części mechanicznej to 50 tys. ton odpadów komunalnych zmieszanych i 5 tys. ton odpadów surowcowych selektywnie zebranych rocznie na dwóch zmianach. W części biologicznej przewidziano przetwarzanie 24 tys. ton frakcji drobnej wytworzonej w części mechanicznej i 2 tys. ton odpadów zielonych.

Instalacja do mechaniczno – biologicznego przetwarzania odpadów, składa się z :

a) części mechanicznej – o całkowitej mocy przerobowej 55 000,00 Mg/rok, w której mogą być prowadzone procesy:

  • mechanicznego przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, oznaczonych kodem 20 03 01 (wariant 1) – w ilości 50 000 Mg/rok,
  • mechanicznego przetwarzania odpadów pochodzących z selektywnej zbiórki, oznaczonych kodami z podgrupy 15 01 i 20 01 (wariant II) – w ilości 5 000,00 Mg/rok;

b) części biologicznej – o całkowitej mocy przerobowej 24 000,00 Mg/rok, w której prowadzony jest proces biologicznego przetwarzania frakcji o wielkości 0-80 mm (tzw. frakcji podsitowej, oznaczonej kodem 19 12 12), wydzielonej ze strumienia zmieszanych odpadów komunalnych (wariant I) w ilości do 24 000,00 Mg/rok

Część mechaniczna przetwarzania odpadów komunalnych to hala z wydzielonym sektorem rozładunku oraz linia technologiczna ze specjalistycznymi systemami i separatorami. W ciągu technologicznym są kabiny sortownicze, w których są ręcznie sortowane poszczególne frakcje odpadów surowcowych jak szkło, papier, tworzywa sztuczne, metale, opakowania wielomateriałowe. Frakcje palne wydzielane ze zmieszanych odpadów komunalnych jako komponent do produkcji paliwa alternatywnego tzw. RDF przekazywane są wyspecjalizowanym firmom. Frakcja drobna odpadów do 80 mm, wydzielona ze zmieszanych odpadów, trafia do części biologicznej instalacji. Odpady balastowe, których nie można wykorzystać gospodarczo przewożone są do unieszkodliwiania na składowisku.

Część biologiczna instalacji służy do kompostowania wydzielonej ze zmieszanych odpadów komunalnych frakcji drobnej do 80 mm. Składa się ona z betonowych modułów ze specjalistycznymi systemami oraz z placu dojrzewania odpadów. W zamkniętych modułach, tzw. „biodegmach” odpady przechodzą fazę intensywnego kompostowania po czym trafiają na plac dojrzewania. W wyniku tych procesów uzyskiwany jest tzw. „stabilizat”, który jako odpad bezpieczny dla środowiska można zdeponować na składowisku powiązanym z RIPOK. Na składowisko trafia między innymi balast posortowniczy czy odpady budowlane.

Z terenu Gminy Ciechanów w roku 2019 r. odebrano 1480,85 Mg niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych o kodzie 20 03 01. Cała masa odebranych odpadów została przekazana do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) w Woli Pawłowskiej.

Wszystkie odpady zielone odebrane z terenu gminy Ciechanów w roku 2019 w ilości 172,44 Mg oraz odpady zielone zebrane w PSZOK w ilości 7,12 Mg również zostały przekazane do Regionalnej Instalacji Przetwarzania Odpadów Komunalnych (RIPOK) w Woli Pawłowskiej.

Wartość masy odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przeznaczonych do składowania w 2019 roku kształtowała się następująco:

Nazwa i adres instalacji,
w której zostały wytworzone odpady, powstałe z odebranych przez podmiot odpadów komunalnych, przekazane do składowania

Kod odpadów

Masa odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania[Mg]

Nazwa i adres składowiska,
na które przekazano odpady
do składowania

Frakcja
o wielkości
co najmniej
od 0 do 80 mm

Wartość parametru AT4

[mg O2/g]

Frakcja o wielkości powyżej 80 mm

Masa   całego strumienia odpadów

Instalacja MBP w Woli Pawłowskiej, 06-400 Ciechanów

19 05 99

643,02

2,14

-

643,02

Składowisko odpadów innych niż niebezpieczne i obojętne – PUK Sp. z o. o. w Ciechanowie,
Wola Pawłowska 06-400 Ciechanów

19 12 12

-

-

240,27

240,27

SUMA

-

643,02

-

  240,27

883,29

 

Tabela 1 Wartość masy odpadów, powstałych po sortowaniu zmieszanych (niesegregowanych) odpadów komunalnych odebranych, przeznaczonych do składowania w 2018 roku

e)      Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

Potrzeby inwestycyjne gminy w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi są związane przede wszystkim z edukacją ekologiczną mieszkańców. Priorytetowym zadaniem dla Gminy Ciechanów na lata następne jest zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych  w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych i ich racjonalnego sortowania.

f)       Koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi

Wpływy z opłat za  gospodarowanie odpadami komunalnymi za 2019 r. wyniosły
743.733,20 zł. Do funkcjonowania systemu  gmina  dopłaciła kwotę 206.099,80 zł. Podstawową przyczyną  niebilansowania  się wpływów  do  systemu  i jego  kosztów  jest mała  konkurencja między  firmami odbierającymi  odpady  na  terenie gminy.  Do  przetargu  na  odbiór  odpadów  komunalnych,  który  miał   miejsce  w czerwcu  2019 r. stanął jedynie jeden wykonawca.  Dodatkowe  wysokie  koszty  funkcjonowania  systemu wynikają również z rozproszonej zabudowy kolonijnej gminy.

g)      Liczba mieszkańców

Gmina  Ciechanów  liczy  7101  zameldowanych  mieszkańców  (stan  na  31.12.2019 r., dane  uzyskane z ewidencji ludności). W deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, złożonych w Urzędzie Gminy Ciechanów, ujętych  zostało  6379  mieszkańców  (stan  na  31.12.2019 r.), z czego prawie 85% zadeklarowało selektywną zbiórkę.  Różnica  w  podanej  liczbie mieszkańców wynika m.in z tego, że wielu uczniów i studentów podejmując naukę poza miejscem stałego zameldowania przebywa poza terenem Gminy Ciechanów. Analogiczna sytuacja ma miejsce w przypadku mieszkańców gminy czynnych  zawodowo, którzy ze względu na wykonywaną pracę migrują poza teren gminy.

Na bieżąco prowadzone są działania mające na celu weryfikację danych zawartych w deklaracjach i sprawdzenie ich ze stanem faktycznym.

h)     Liczba właścicieli nieruchomości którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6 -12

W okresie od 01.01.2019 r. do 31.12.2019 r. na terenie gminy nie odnotowano konieczności wydania przez Wójta Gminy Ciechanów decyzji administracyjnych wobec właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6  ust.  1  ustawy  o  utrzymaniu  czystości i porządku w gminach.

Wobec powyższego gmina Ciechanów nie podejmowała działań, o których mowa w art. 6 ust. 6-12 ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach.

i)       Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy

  • Informacja o odpadach komunalnych odebranych z terenu gminy

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

Masa odebranych odpadów komunalnych[Mg]

17 02 02

Szkło

27,3600

16 01 03

Zużyte opony

0,9000

20 01 23*

Urządzenia zawierające freony

2,9300

17 09 04

Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03

0,7600

20 03 01

Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne

1480,8500

20 01 01

Papier i tektura

22,3000

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

270,0100

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

172,4400

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

3,2020

15 01 07

Opakowania ze szkła

58,5000

20 01 39

Tworzywa sztuczne

44,9200

20 01 35*

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

3,2100

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

57,1200

SUMA

2144,5020

Łączna masa odebranych odpadów komunalnych z wyłączeniem odpadów budowlanych i rozbiórkowych

1873,7320

Łączna masa odebranych odpadów budowlanych i rozbiórkowych

270,7700

Tabela 2 Informacja o odpadach komunalnych odebranych z terenu gminy w roku 2019

  • Informacja o odpadach zebranych w PSZOK

Adres punktu

Kod odpadów

Rodzaj odpadów

Masa zebranych odpadów komunalnych [Mg]

Wola Pawłowska, 06-400 Ciechanów

20 01 23*

Urządzenia zawierające freony

0,7300

20 01 01

Papier i tektura

0,1600

15 01 07

Opakowania ze szkła

0,0200

20 02 01

Odpady ulegające biodegradacji

7,1200

20 01 36

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35

1,2500

17 01 07

Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06

8,4800

20 03 07

Odpady wielkogabarytowe

1,8000

20 01 39

Tworzywa sztuczne

0,2000

20 01 35*

Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki

1,8500

SUMA

21,6100

Tabela 3 Informacja o odpadach zebranych w PSZOK w roku 2019

j)       Osiągnięte poziomy recyklingu

Zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 14 grudnia 2016 r. w sprawie poziomów recyklingu,  przygotowania  do  ponownego  użycia  i  odzysku  innymi  metodami niektórych frakcji odpadów komunalnych (Dz. U. z 2016 r., poz. 2167) gmina jest zobowiązana do osiągnięcia w poszczególnych latach odpowiednich poziomów recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła oraz poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne.

Zgodnie z w/w rozporządzeniem wymagany poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w analizowanym roku wynosi 40%, natomiast wymagany poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne – 60%.

W roku 2019 w gminie Ciechanów poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia następujących frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła wyniósł 36,08%, natomiast poziom recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne był równy 93,76 %.

Zgodnie z wymogami rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 r. w sprawie  poziomów  ograniczenia  składowania  masy  odpadów  komunalnych  ulegających biodegradacji  (Dz. U. z 2017 r., poz. 2412) gmina jest zobowiązana do osiągnięcia w poszczególnych latach odpowiednich poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. Zgodnie z w/w rozporządzeniem dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w analizowanym roku nie mógł być wyższy niż 40% w stosunku  do  masy  tych odpadów wytworzonych w 1995 r.

W roku 2019 w gminie Ciechanów poziom  ograniczenia  składowania  masy  odpadów  komunalnych  ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania wyniósł 32,09 %.

  1. 4.      Podsumowanie

Niniejsza analiza stanu gospodarki odpadami wykazuje, że system gospodarki odpadami na terenie Gminy Ciechanów jest sprawny, szczelny i funkcjonuje prawidłowo, co potwierdza ilość złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami oraz zwiększenie poziomu selektywnej zbiórki wśród właścicieli nieruchomości w stosunku do roku 2018 r. Ponadto w stosunku do roku poprzedniego pomimo wzrostu liczby mieszkańców ujętych w deklaracjach o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami z 6354 do 6379 udało się zmniejszyć liczbę wytworzonych odpadów w roku 2019. Łączna masa odebranych odpadów komunalnych z terenu Gminy Ciechanów w roku 2019 wyniosła 2144,5020 Mg, natomiast w roku 2018 - 2377,183 Mg.

Gmina Ciechanów osiągnęła wymagane poziomy recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami innych niż niebezpieczne odpadów budowlanych i rozbiórkowych oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji  przekazywanych do składowania.

W 2019 r. Gmina Ciechanów nie osiągnęła wymaganego poziomu recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła, co jednak warto podkreślić wskazany poziom jest wyższy w stosunku do roku poprzedniego. Poziom recyklingu i przygotowania do ponownego użycia frakcji odpadów komunalnych: papieru, metali, tworzyw sztucznych i szkła w roku 2019 wyniósł 36,08%, natomiast w roku 2018 - 33,50%).  W związku z tym priorytetowym celem Gminy Ciechanów jest zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych w celu ograniczenia ilości wytwarzanych odpadów komunalnych i ich racjonalnego sortowania, a co za tym idzie osiągnięcia określonych poziomów odzysku i recyklingu.

 

WÓJT GMINY

/-/ Marek Kiwit


Data wytworzenia: 2021-01-19
Sporządzone przez: Dorota Filipowicz
Data udostępnienia: 2021-01-19 14:48:00
Rodzaj zamówienia: Informacja
Opublikowane przez: Dorota Filipowicz
Wyświetleń: 40