> Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ciechanów

Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ciechanów


Załącznik

do Uchwały Nr XXIII/159/12

Rady Gminy Ciechanów

z dnia 28 grudnia 2012 r.

 

REGULAMIN UTRZYMANIA CZYSTOŚCI I PORZĄDKU NA TERENIE

GMINY CIECHANÓW

 

Rozdział 1

Wymagania w zakresie utrzymania czystości i porządku na terenie nieruchomości

§ 1.

  1. Właściciele nieruchomości zapewniają utrzymanie czystości i porządku na terenie ich nieruchomości poprzez:

1)      wyposażenie nieruchomości w dostateczną ilość pojemników służących do gromadzenia odpadów komunalnych oraz utrzymywanie ich w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;

2)      prowadzenie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych, która jest obowiązkiem każdego właściciela nieruchomości poprzez segregowanie odpadów, powstających w gospodarstwach domowych na następujące rodzaje odpadów:

a)      papier,

b)      metal,

c)      tworzywa sztuczne,

d)     szkło,

e)      opakowania wielomateriałowe,

f)       przeterminowane lekarstwa i chemikalia,

g)      zużyte baterie i akumulatory,

h)      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny,

i)        meble i inne odpady wielkogabarytowe,

j)        odpady budowlane i rozbiórkowe,

k)      zużyte opony,

l)        odpady ulegające biodegradacji, w tym również opakowania ulegające biodegradacji,

m)    odpady zielone;

3)      przekazywanie odpadów komunalnych zmieszanych oraz zebranych selektywnie zgodnie z częstotliwością ustaloną w niniejszym regulaminie.

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do:

1)      przekazywania odpadów komunalnych zmieszanych oraz zebranych selektywnie do podmiotów uprawnionych, zgodnie z częstotliwością ustaloną w niniejszym regulaminie,

2)      samodzielnego dostarczania do punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych zgromadzonych na nieruchomości,

3)      zagospodarowania odpadów zielonych i odpadów ulegających biodegradacji w indywidualnych kompostownikach przydomowych, znajdujących się przy zabudowie jednorodzinnej.

  1. Właściciel nieruchomości zapewnia:

1)      uprzątanie błota, śniegu, lodu i innych zanieczyszczeń z części nieruchomości służących do użytku publicznego;

2)      usuwanie nawisów (śniegu, sopli, lodu) z okapów, rynien i innych z części nieruchomości służących do użytku publicznego.

 

§ 2.

  1. Mycie pojazdów samochodowych poza myjniami powinno odbywać się w sposób uniemożliwiający zanieczyszczenie środowiska.
  2. Naprawy pojazdów samochodowych poza warsztatami naprawczymi, mogą odbywać się na terenie nieruchomości tylko za zgodą właściciela nieruchomości i tylko wtedy, gdy nie są one uciążliwe dla sąsiednich nieruchomości i nie powodują zanieczyszczenia środowiska, a powstające odpady są gromadzone w sposób umożliwiający ich usunięcie zgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Rozdział 2.

Rodzaje i minimalne pojemności pojemników przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych na terenie nieruchomości oraz na drogach publicznych, warunki rozmieszczenia tych pojemników, ich utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym

§ 3.

  1. Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości ciekłych na terenie nieruchomości:

1)      właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie poprzez wyposażenie nieruchomości w pojemniki, kontenery i worki o pojemności uwzględniającej częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów z nieruchomości, z uwzględnieniem wymienionych poniżej zasad;

2)      właściciel nieruchomości utrzymuje pojemnik:

a)      w stanie czystości bezpiecznej pod względem epidemiologicznym i nie powodującym emisji uciążliwych zapachów, myjąc pojemnik każdorazowo w przypadku jego zabrudzenia,

b)      wyposażony w pokrywę i będący w dobrym stanie technicznym - bez pęknięć i uszkodzeń,

c)      usytuowany na nieruchomości z uwzględnieniem minimalnych odległości od okien i drzwi oraz od działek sąsiadów określonych w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 r. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.);

3)      właściciel nieruchomości zapewnia utrzymanie czystości i porządku na jej terenie poprzez dostosowanie wielkości zbiornika bezodpływowego na nieczystości ciekłe do ilości osób stale lub czasowo przebywających na jej terenie, w taki sposób by opróżnianie było konieczne nie częściej niż raz w tygodniu bez dopuszczenia do przepełnienia; podobnie przepustowość przydomowej oczyszczalni ścieków musi zostać dostosowana do ilości mieszkańców w sposób zapewniający uzyskanie prawidłowego stopnia ich oczyszczania określonego w przepisach odrębnych;

4)      urządzenia przewidziane do zbierania odpadów na terenie gminy to:

a)      kosze uliczne o pojemności co najmniej 35 l,

b)      pojemniki na odpady o pojemności: 110 l i większe w zależności od zapotrzebowania na nieruchomości, uwzględniając liczbę mieszkańców zamieszkujących nieruchomość oraz częstotliwość wywozu,

c)      pojemniki KP 5, KP 7, KP 10 o pojemności od 5 do 10 m³,

d)     pojemniki przeznaczone do selektywnej zbiórki odpadów, takich jak: szkło, plastik i papier o pojemności 1100 l i większe,

e)      worki na odpady zbierane selektywnie,

  1. Odpady komunalne zmieszane należy gromadzić w pojemnikach lub kontenerach o minimalnej pojemności, uwzględniając następujące normy:

1)      rodzina licząca do czterech osób zobowiązana jest do wyposażenia swojej nieruchomości w co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110 l, uwzględniając częstotliwość określoną w regulaminie,

2)      rodzina licząca powyżej czterech osób zobowiązana jest do wyposażenia nieruchomości w dodatkowe pojemniki o pojemności minimum 110 l tak, aby na każde kolejne cztery osoby ilość pojemników minimum 110 l wzrastała o dodatkową sztukę, uwzględniając częstotliwość określoną w regulaminie,

3)      prowadzący działalność gospodarczą typu: handlowego, usługowego, biurowego lub produkcyjnego zobowiązani są do wyposażenia tej nieruchomości w co najmniej jeden pojemnik o pojemności minimum 110 l na odpady komunalne zmieszane, dotyczy to również każdorazowego wydzielonego punktu handlowego, usługowego, biurowego będącego we własności lub posiadaniu tego samego prowadzącego działalność gospodarczą,

4)      w przypadku przepełniania się pojemników, spełniających normy określone w pkt. 1, 2, 3, właściciel zobowiązany jest do wyposażenia nieruchomości w dodatkowy pojemnik,

5)      zarządcy nieruchomości wielorodzinnych zobowiązani są dostosować pojemność pojemników do liczby mieszkańców i cyklu wywozu tak, aby pojemniki te nie przepełniały się oraz spełnione były wymagania określone w regulaminie,

6)      w uzasadnionych przypadkach do gromadzenia wyjątkowo zwiększonych ilości odpadów komunalnych, oprócz typowych pojemników, mogą być używane odpowiednio oznaczone worki, udostępnione przez podmiot uprawniony, w przypadku skorzystania z dodatkowych worków w trzech kolejnych zbiórkach odpadów należy wyposażyć nieruchomość w dodatkowy pojemnik,

7)      pojemniki i worki mogą być udostępniane przez podmiot uprawniony.

  1. Odpady komunalne, zbierane w sposób selektywny, należy gromadzić w następujący sposób:

1)      odpady z tworzyw sztucznych i metalu:

a)      w zabudowie jednorodzinnej - zbierane do worków koloru żółtego, które mogą być oznaczone napisem Plastik lub Tworzywa sztuczne,

b)      w zabudowie wielorodzinnej - zbierane do pojemników koloru żółtego, które mogą być oznaczone napisem Plastik lub Tworzywa sztuczne;

2)      odpady z papieru, tektury, opakowania wielomateriałowe:

a)      w zabudowie jednorodzinnej - zbierane do worków koloru niebieskiego, które mogą być oznaczone napisem Papier,

b)      w zabudowie wielorodzinnej - zbierane do pojemników koloru niebieskiego, które mogą być oznaczone napisem Papier;

3)      odpady ze szkła kolorowego i białego:

a)      w zabudowie jednorodzinnej - zbierane do worków koloru zielonego, które mogą być oznaczone napisem Szkło,

b)      w zabudowie wielorodzinnej - zbierane do pojemników koloru zielonego, które mogą być oznaczone napisem Szkło;

4)      zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe (za wyjątkiem gruzu), zużyte opony nie wymagają specjalnych urządzeń do zbierania, należy je wystawiać w czasie, tzw. „wystawki” na chodnik, pobocze drogi lub miejsce wyznaczone do tego celu przez zarządcę nieruchomości, z którego odbierane są przez podmiot uprawniony, zgodnie z ustalonym harmonogramem;

5)      odpady budowlane i rozbiórkowe dopuszcza się gromadzić w pojemnikach; obowiązkowo w pojemnikach należy gromadzić odpady budowlane i rozbiórkowe, stanowiące frakcję pylącą w postaci gruzu budowlanego;

6)      odpady ulegające biodegradacji, w tym odpady zielone zbierane do worków lub pojemników, odbieranych przez podmiot uprawniony, zgodnie z ustalonym harmonogramem;

7)      przeterminowane leki i chemikalia zbierane w punkcie selektywnego zbierania lub przez podmiot uprawniony,

8)      zużyte baterie i akumulatory zbierane do pojemników, zlokalizowanych w punkcie selektywnego zbierania lub przez podmiot uprawniony.

§ 4.

Rodzaje i minimalna pojemność urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych w miejscach i na drogach publicznych:

1)      prowadzący działalność gospodarczą handlowo-usługową, są zobowiązani ustawić w miejscach publicznie dostępnych np.: przed sklepami, punktami usługowo-handlowymi, gastronomicznymi, itp., pojemniki (kosze) na odpady komunalne o pojemności nie mniejszej niż 35 l, przeznaczone dla klientów w ilości zapewniającej czystość i porządek w sąsiedztwie prowadzonej działalności handlowo-usługowej;

2)      miejsca publiczne takie jak: drogi publiczne, ciągi pieszo-jezdne, przystanki komunikacji, parki są przez właścicieli nieruchomości lub przedsiębiorców użytkujących tereny komunikacji publicznej obowiązkowo wyposażone w zamocowane na stałe kosze uliczne, zgodnie z następującymi zasadami:

a)      na chodnikach i ciągach pieszo-jezdnych kosze należy ustawiać w miarę potrzeb;

b)      odległość pomiędzy koszami rozstawionymi w parkach nie może przekraczać 150 m;

c)      na przystankach komunikacji kosze należy lokalizować w pobliżu wiaty przystankowej, a jeśli jej nie ma to w sąsiedztwie oznaczenia przystanku;

d)     wielkość koszy ulicznych została określona w niniejszym regulaminie i uzależniona jest od nagromadzania się odpadów.

§ 5.

  1. Właściciel nieruchomości zobowiązany jest do utrzymania pojemników na terenie nieruchomości poprzez:

1)      wyznaczenie miejsc lub pomieszczeń na lokalizację pojemników na odpady, zapewniając łatwy do nich dostęp,

2)      należyte utrzymywanie w czystości i dobrym stanie sanitarnym miejsc lokalizacji pojemników i zgromadzonych odpadów.

  1. Zasady rozmieszczania urządzeń przeznaczonych do zbierania odpadów komunalnych i gromadzenia nieczystości płynnych:

1)      na terenie nieruchomości pojemniki na odpady oraz worki z posegregowanymi odpadami należy ustawiać w miejscu wyodrębnionym o którym mowa w ust. 1, wystawiając je w dniu odbioru, zgodnie z ustalonymi terminami, na chodnik lub pobocze drogi przed wejściem na teren nieruchomości, dostępne dla ruchu samochodów specjalistycznych podmiotu uprawnionego do odbioru odpadów tak, aby nie zakłócać ruchu pieszego oraz komunikacji samochodowej;

2)      szczelny zbiornik bezodpływowy nieczystości ciekłych lub oczyszczalnia przydomowa muszą być zlokalizowane w sposób umożliwiający dojazd do nich pojazdu asenizacyjnego podmiotu uprawnionego w celu ich opróżnienia;

3)      pojemniki na odpady powinny być ustawione na terenie nieruchomości na wyrównanej, w miarę potrzeb utwardzonej powierzchni, zabezpieczonej przed zbieraniem się na niej wody i błota.

Rozdział 3.

Częstotliwość i sposób pozbywania się odpadów komunalnych i nieczystości ciekłych z terenu nieruchomości oraz terenów przeznaczonych do użytku publicznego

§ 6.

  1. Odpady zmieszane i selektywnie zgromadzone będą odbierane w cyklu dwutygodniowym, przy czym częstotliwość wywozu odpadów winna zapewnić lokalne potrzeby w tym zakresie oraz gwarantować utrzymanie właściwych warunków sanitarno-epidemiologicznych.
  2. Odpady komunalne pochodzące z selektywnej zbiórki należy usuwać w terminach wyznaczonych w harmonogramie przez podmiot uprawniony (zgodnie z aktualną informacją na stronie internetowej http://www.bip.gminaciechanow.pl/):

1)      odpady komunalne rodzaju: papier, metal, tworzywa sztuczne, szkło, opakowania wielomateriałowe – co najmniej jeden raz na dwa miesiące,

2)      odpady komunalne rodzaju: przeterminowane leki i chemikalia, zużyte baterie i akumulatory, zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny, meble i inne odpady wielkogabarytowe, odpady budowlane i rozbiórkowe, zużyte opony - co najmniej dwa razy w roku (przed sezonem letnim i przed sezonem zimowym),

3)      odpady komunalne rodzaju: odpady zielone i odpady ulegające biodegradacji:

a)      w okresie od 1kwietnia do 30 września - co najmniej raz na dwa tygodnie,

b)      w pozostałym okresie - co najmniej jeden raz w miesiącu.

  1. Niezależnie od częstotliwości usuwania odpadów zbieranych selektywnie, wymienionej w ust. 2, mieszkańcy mogą pozbywać się odpadów zbieranych selektywnie w następujący sposób:

1)      przekazywać do stałego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych,

2)      zużyte lekarstwa wrzucać do pojemników, znajdujących się w wyznaczonych aptekach i placówkach służby zdrowia,

3)      baterie wrzucać do pojemników, znajdujących się w szkołach lub innych obiektach,

4)      odpady zielone i odpady ulegające biodegradacji zagospodarowywać w indywidualnych kompostownikach przydomowych, znajdujących się przy zabudowie jednorodzinnej,

5)      odpady z drewna (trociny, wióry, ścinki, korek, kora) oraz papieru i tektury, niezawierających substancji niebezpiecznych, impregnatów, folii, powłok malarskich itp., zagospodarowywać jako paliwo w piecach i kominkach, o ile nie jest to sprzeczne z zasadami współżycia społecznego,

6)      odpady kuchenne zagospodarowywać do karmienia zwierząt domowych.

  1. Właściciele nieruchomości wyposażonych w zbiorniki bezodpływowe są zobowiązani opróżniać je z częstotliwością zapewniającą niedopuszczenie do ich przepełnienia, bądź wylewania na powierzchnię terenu. Przyjmuje się, że pojemność zbiorników powinna wystarczyć na opróżnianie ich nie częściej niż raz w tygodniu.
  2. Ustala się następującą częstotliwość usuwania odpadów komunalnych z terenów przeznaczonych do użytku publicznego:

1)      z koszy ulicznych i przystankowych - co najmniej raz na dwa tygodnie,

2)      niezależnie od częstotliwości opróżniania koszy ulicznych, określonej w punkcie 1, zarządzający obszarem, na którym znajdują się kosze mają obowiązek opróżniania koszy z taką częstotliwością, aby nie dopuścić do przepełnienia się koszy ulicznych i wysypywania odpadów na ziemię,

3)      właściciele punktów handlowych i usługowych, zlokalizowanych poza budynkami, są zobowiązani usuwać odpady co najmniej raz w tygodniu,

4)      organizatorzy imprez masowych zobowiązani są usuwać odpady i opróżniać przenośne toalety oraz usuwać je niezwłocznie po zakończeniu imprezy.

§ 7.

  1. Właściciel nieruchomości jest zobowiązany umieścić urządzenia wypełnione odpadami w miejscu wyodrębnionym, wystawiając je w dniu odbioru, zgodnie z ustalonymi terminami, na chodnik lub pobocze drogi przed wejściem na teren nieruchomości tak, aby nie zakłócać ruchu pieszego oraz komunikacji samochodowej; dopuszcza się także wjazd na teren nieruchomości pojazdów podmiotu uprawnionego w celu odbioru odpadów zgromadzonych w pojemnikach.
  2. Odpady wielkogabarytowe i niebezpieczne muszą być wystawione w określonych terminach na chodnik lub pobocze drogi przed wejściem na teren nieruchomości w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego lub w miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej.
  3. Odpady budowlane i rozbiórkowe muszą być zgromadzone w udostępnionych przez podmiot uprawniony kontenerach, w miejscu umożliwiającym dojazd pojazdu podmiotu uprawnionego oraz nie powodującym utrudnień w korzystaniu z nieruchomości lub miejscu wyznaczonym do tego celu przez zarządcę w zabudowie wielorodzinnej.
  4. Opróżnianie zbiorników bezodpływowych i oczyszczalni przydomowych odbywa się na podstawie zgłoszenia właściciela nieruchomości, złożonego do podmiotu uprawnionego.
  5. Częstotliwość opróżniania zbiorników oczyszczalni przydomowych z osadów ściekowych wynika z ich instrukcji eksploatacji.

 

Rozdział 4.

Inne wymagania wynikające z wojewódzkiego planu gospodarki odpadami

§ 8.

  1. Gospodarka odpadami w gminie Ciechanów funkcjonuje w oparciu region gospodarki odpadami komunalnymi - Region ciechanowski określony w uchwale Nr 212/12 Sejmiku Województwa Mazowieckiego z dnia 22 października 2012 r. w sprawie wykonania Wojewódzkiego Planu Gospodarki Odpadami dla Mazowsza na lata 2012-2017 z uwzględnieniem lat 2018-2023 (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2012 r. poz. 7849), stanowiącej akt prawa miejscowego. Uchwała określiła:

1)      regiony gospodarki odpadami komunalnymi w załączniku nr 1,

2)      regionalne instalacje do przetwarzania odpadów komunalnych (RIPOK-i) oraz instalacje zastępcze do czasu uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych w załączniku nr 2,

3)      instalacje zastępcze w przypadku gdy znajdująca się na terenie danego regionu instalacja uległa awarii lub nie może przyjmować odpadów z innych przyczyn w załączniku nr 3.

  1. Z terenu gminy Ciechanów odpady komunalne zmieszane, odpady zielone i bioodpady oraz pozostałości z sortowania i pozostałości po procesie mechaniczno-biologicznego przetwarzania przeznaczone do składowania mogą być zagospodarowywane wyłącznie w Regionie ciechanowskim i muszą być kierowane w pierwszej kolejności do instalacji posiadających status RIPOK, położonych najbliżej miejsca wytworzenia odpadów. Dopiero w sytuacji awarii RIPOK lub innej sytuacji uniemożliwiającej przyjęcie odpadów, odpady powinny zostać przekazane do instalacji wskazanej jako zastępcza na wypadek awarii (załącznik nr 3) bądź instalacji zastępczej do czasu uruchomienia regionalnych instalacji do przetwarzania odpadów komunalnych (załącznik nr 2).
  2. Podmiot uprawniony ma obowiązek stosować się do przyjętego w uchwale wymienionej w pkt 1 podziału.
  3. Podmiot uprawniony, jest zobowiązany do osiągnięcia w danym roku kalendarzowym poziomów recyklingu, przygotowania do ponownego użycia i odzysku innymi metodami oraz ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania, wskazanych do osiągnięcia przez Gminę Ciechanów. 
  4. Transport odpadów komunalnych powinien być prowadzony w taki sposób, aby zapobiec zmieszaniu odpadów selektywnie zebranych z niesegregowanymi.
  5. Gmina prowadzić będzie działania mające na celu:

1)      zwiększenie poziomu wiedzy mieszkańców gminy w zakresie selektywnej zbiórki odpadów komunalnych,

2)      promocję minimalizacji powstawania odpadów i selekcji ich w gospodarstwach domowych,

3)      upowszechnianie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi.

 

Rozdział 5.

Obowiązki osób utrzymujących zwierzęta domowe, mających na celu ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do wspólnego użytku

§ 9.

  1. Osoby utrzymujące zwierzęta domowe są zobowiązane do zachowania bezpieczeństwa i środków ostrożności, zapewniających ochronę przed zagrożeniem lub uciążliwością dla ludzi oraz przed zanieczyszczeniem terenów przeznaczonych do użytku publicznego, ponoszą też pełną odpowiedzialność za zachowanie tych zwierząt.
  2. Obowiązki właścicieli utrzymujących zwierzęta domowe:

1)      zabrania się właścicielom zwierząt domowych wypuszczania ich bez dozoru poza teren nieruchomości, a w budownictwie wielorodzinnym poza obręb własnego mieszkania;

2)      wyposażenie psa w obrożę, a w przypadku ras uznawanych za agresywne oraz w inny sposób zagrażającego otoczeniu - w kaganiec;

3)      w miejscach publicznych prowadzić psa na smyczy, a psa rasy uznawanej za agresywną lub psa w inny sposób zagrażającym otoczeniu dodatkowo w nałożonym kagańcu;

4)      zwolnienie przez właściciela psów ze smyczy na terenie nieruchomości może mieć miejsce w przypadku, gdy nieruchomość jest ogrodzona w sposób uniemożliwiający jej opuszczenie przez psa i wykluczający dostęp osób trzecich, odpowiednio oznakowanej tabliczką ze stosownym ostrzeżeniem;

5)      zabrania się wprowadzania zwierząt domowych na tereny przeznaczone na place gier i zabaw, piaskownic dla dzieci, parków oraz innych terenów objętych zakazem na podstawie odrębnych regulaminów, ustalonych przez zarządców nieruchomości;

6)      natychmiastowe usuwanie, przez właścicieli, zanieczyszczeń pozostawionych przez zwierzęta domowe w obiektach i na terenach przeznaczonych do użytku publicznego, a w szczególności na chodnikach, drogach, placach, parkingach, terenach zielonych, itp.; obowiązek ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z psów przewodników;

7)      zabrania się wprowadzania zwierząt do obiektów użyteczności publicznej, z wyłączeniem obiektów przeznaczonych dla zwierząt, takich jak lecznice, wystawy, itp.; zakaz ten nie dotyczy osób niewidomych, korzystających z pomocy psów - przewodników.

 

 

 

 

 

Rozdział 6.

Wymagania odnośnie utrzymywania zwierząt gospodarskich na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej

§ 10.

  1. Utrzymywanie zwierząt gospodarskich jest zabronione na terenach wyłączonych z produkcji rolniczej, a także w budynkach wielorodzinnych i obiektach im przynależnych.
  2. Na działkach zabudowanych budynkami jednorodzinnymi dopuszcza się przydomowy chów drobiu, pszczół, królików i innych zwierząt futerkowych, przy spełnieniu wymagań wynikających z przepisów odrębnych.
  3. Jeżeli nie zachodzi podejrzenie o chorobę zakaźną, padlinę zwierząt gospodarskich należy niezwłocznie przekazać przedsiębiorcom, zajmującym się zbieraniem i utylizacją padłych zwierząt.

 

Rozdział 7.

Wyznaczenie obszarów podlegające obowiązkowej deratyzacji oraz terminy jej przeprowadzania

§ 11.

  1. Obowiązkowej deratyzacji podlegają obszary:

1)      zabudowane obiektami i magazynami wykorzystywanymi odpowiednio do przetwórstwa, bądź przechowywania produktów rolno-spożywczych,

2)      skoncentrowanego budownictwa wielorodzinnego.

  1. Deratyzację na obszarach wymienionych w punkcie 1 należy przeprowadzić raz w roku w miesiącu wrześniu lub październiku oraz każdorazowo na wniosek Powiatowego Inspektora Sanitarnego.
  2. Właściciel nieruchomości ma obowiązek przeprowadzenia deratyzacji na jej terenie w każdym przypadku wystąpienia zaszczurzenia.

Data wytworzenia: 2012-12-31
Sporządzone przez: Przemysław Bugdal
Data udostępnienia: 2012-12-31 09:37:00
Rodzaj zamówienia: Informacja
Opublikowane przez: Przemysław Bugdal
Wyświetleń: 133