> PROTOKÓŁ Nr XIX/25 z Sesji Rady Gminy Ciechanów w dniu 28 sierpnia 2025 roku w lokalu Urzędu Gminy Ciechanów.

PROTOKÓŁ Nr XIX/25 z Sesji Rady Gminy Ciechanów w dniu 28 sierpnia 2025 roku w lokalu Urzędu Gminy Ciechanów.


PROTOKÓŁ Nr XIX/25
z Sesji Rady Gminy Ciechanów 
w dniu 28 sierpnia 2025 roku w lokalu Urzędu Gminy Ciechanów.

 

W XIX Sesji Rady Gminy Ciechanów uczestniczyło 14 radnych na stan 15 radnych. Nieobecny podczas obrad: Radny Artur Frączkowski.
Ponadto udział w Sesji wzięli:
1. Pan Stefan Pawłowski – Wójt Gminy Ciechanów,
2. Pan Krzysztof Głowacki – Zastępca Wójta Gminy Ciechanów / Sekretarz,
3. Pani Wioletta Kujawa – Skarbnik Gminy Ciechanów,
4. Pan Henryk Gauze– Adwokat,
5. Pani Karolina Wyspiańska - Podinspektor ds. rozwoju i inwestycji w Urzędzie Gminy Ciechanów.
6. Pani Katarzyna Bilińska - Referent ds. gospodarki odpadami komunalnymi i gospodarki energetycznej w Urzędzie Gminy Ciechanów
7. Pan Sławomir Rudnicki – Radny Powiatu Ciechanowskiego,
8. Pani Iwona Łukaszewska – Kierownik GOPS w Ciechanowie.
Przebieg obrad:
1. Otwarcie Sesji i stwierdzenie quorum.
2. Wnioski i uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji.
3. Sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Wójta.
4. Wypowiedzi radnych gminy.
5. Wypowiedzi i zapytania sołtysów.
6. Podjęcie uchwały w  sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ciechanów.
7. Podjęcie uchwały w  sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Ciechanów na rok 2025.
8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu nieruchomości.
9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu nieruchomości.
10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/118/20 Rady Gminy Ciechanów z dnia 21 sierpnia 2020 roku w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ciechanów”
11. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Rutki Begny z dnia 10 lipca 2025 r.
12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Ujazdówek oraz sołectwa Rutki Głowice z dnia 18 czerwca 2025 r.
13. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów z dnia 22 maja 2025 r.(data wpływu do Urzędu 4 czerwca 2025r.)
14. Wolne wnioski i zapytania.
15. Odpowiedzi na pytania i wnioski.
16. Zamknięcie  obrad.
Sesję otworzył Przewodniczący Rady Gminy, Pan Karol Makijonko, prosząc uczestników o wyciszenie telefonów. Następnie poinformował, że zgodnie z listą obecności w obradach bierze udział 14 radnych, co stanowi quorum władne do podejmowania prawomocnych uchwał. Przewodniczący powitał Wójta Gminy Ciechanów Pana Stefana Pawłowskiego, radnych, sołtysów, kierownictwo urzędu wraz z pracownikami merytorycznymi, radcę prawnego, Radnego Powiatowego Pana Sławomira Rudnickiego, mieszkańców gminy oraz wszystkich obserwujących obrady.
Porządek obrad:
Ad. 2. Wnioski i uwagi do protokołu z poprzedniej Sesji.
Przewodniczący poinformował, że zapoznał się z protokołem z ostatniej sesji, który został udostępniony na stronie Biuletynu Informacji Publicznej. Zapytał, czy są uwagi do protokołu – nie zgłoszono żadnych.
Stwierdził, że radni otrzymali materiały na sesję. Przewodniczący zapytał, czy są wnioski do porządku obrad – nie zgłoszono.
Przystąpiono do głosowania nad przyjęciem protokołu z sesji Rady Gminy Ciechanów z dnia 25 lipca 2025 r. 
Głosowanie nad przyjęciem protokołu z XVIII Sesji Rady Gminy Ciechanów z dnia 25 lipca 2025r.:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Protokół został przyjęty jednogłośnie.
Ad. 3. Sprawozdanie z działalności międzysesyjnej Wójta.
Wójt Gminy Ciechanów, Pan Stefan Pawłowski, przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej. Wójt poinformował, że:
• 24 lipca została podpisana umowa z Przedsiębiorstwem Usługowym PAK Piotr Gałus na sporządzenie dokumentacji projektowo-kosztorysowej wraz z uzyskaniem niezbędnych uzgodnień i decyzji dla sieci wodociągowych i kanalizacji sanitarnych na terenie gminy (31 lokalizacji). Wartość umowy wynosi 329 tys. zł.
• 31 lipca dokonano odbioru robót związanych z przebudową drogi dojazdowej do gruntów rolnych przy ul. Pęchcińskiej w Niechodzinie. Wartość inwestycji: 190 472,27 zł, z czego 130 tys. zł pochodziło z Funduszu Ochrony Gruntów Rolnych. Wykonawcą była firma Wapnopol.
• Gmina otrzymała 4 166 693 zł dofinansowania z Samorządu Województwa Mazowieckiego w ramach Krajowego Planu Odbudowy na inwestycje w gospodarkę wodno-ściekową. Realizowane są prace w miejscowościach: Kownaty Żędowe, Nużewo, Nużewko, Ropele, Mieszki-Różki, Ujazdówek, Chruszczewo i Mieszki-Atle (rozpoczęcie sieci kanalizacyjnej).
• Podkreślił, że całkowita kwota pozyskanych w tym roku dofinansowań dla gminy przekroczyła 8,5 mln zł, co uznał za bardzo dobry wynik w porównaniu do innych gmin wiejskich.
• 25 sierpnia podpisano umowę z firmą Petra Energia na zakup i montaż 84 lamp solarnych. Część środków (60 tys. zł) pochodzi z Mazowieckiego Instrumentu Aktywizacji Sołectw, a pozostałe z funduszy sołeckich (137 tys. zł) oraz budżetu gminy.
• Rozpoczęto budowę odcinka sieci wodociągowej w miejscowościach Niestum i Przążewo. Termin zakończenia inwestycji: 15 września br.
• Trwa przebudowa i termomodernizacja szkoły podstawowej w Chotumiu. Zajęcia w roku szkolnym rozpoczną się zgodnie z planem, jednak w pierwszym tygodniu września będą prowadzone w formie zdalnej oraz poprzez zajęcia i wycieczki edukacyjne poza szkołą.
• Zakończono przebudowę ul. Chruszczewskiej w Kargoszynie – trwa przygotowanie do odbioru inwestycji.
• W dniu sesji planowano podpisanie umowy z firmą Cholbud na dokumentację dotyczącą rewaloryzacji zabytkowego parku podworskiego w Sokołówku.
• 3 września mają zostać podpisane dwie umowy o dofinansowanie z Mazowiecką Jednostką Wdrażania Programów Unijnych:
• 3 528 000 zł – termomodernizacja szkoły w Chotumiu,
• 312 000 zł – dokumentacja dotycząca utworzenia spółdzielni energetycznej.
• 23 sierpnia w Rydzewie odbyły się dożynki gminne. Uroczystości rozpoczęła Msza św. odprawiona przez ks. Marka Michalskiego. Wystąpiły m.in. Klub Seniora z Gumowa, Ludowy Zespół Artystyczny „Ciechanów”, zespoły: Kucanki, Beginners, Szeptucha i News. Wójt podziękował sponsorom, kołom gospodyń wiejskich, strażakom z OSP, mieszkańcom sołectwa Gąski oraz pracownikom urzędu, szczególnie Pani Agnieszce i Pani Karolinie, za przygotowanie i organizację wydarzenia.
Na zakończenie Wójt podkreślił, że informacje o inwestycjach i działaniach gminy są na bieżąco publikowane na stronie urzędu oraz w mediach społecznościowych.
Przewodniczący Rady podziękował Wójtowi za przedstawione sprawozdanie.
Ad. 4. Wypowiedzi radnych gminy.
Przewodniczący Rady Gminy Pan Karol Makijonko otworzył punkt dotyczący wypowiedzi Radnych i zaprosił do zabrania głosu.
Radny Wojciech Potępa w imieniu mieszkańców sołectwa Rzeczki podziękował Wójtowi za podjęcie działań w zakresie naprawy drogi. Podkreślił, że wykonane prace znacząco poprawiły bezpieczeństwo oraz komfort poruszania się. Jednocześnie zwrócił się z prośbą o informację, na jakim etapie znajduje się sprawa usunięcia topoli w Rzeczkach. Podkreślił, że drzewo to stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa.
Następnie głos zabrał Radny Sebastian Kania, który – w imieniu własnym oraz Sołtysa – wyraził szczególne podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w organizację Dożynek Gminnych. Wskazał, że było to przedsięwzięcie wymagające dużego nakładu pracy wielu osób i podmiotów. Szczególne podziękowania skierował do mieszkańców sołectwa Gąski, Koła Gospodyń Wiejskich oraz innych osób, które przyczyniły się do organizacji wydarzenia. Radny zaznaczył również, że nie można pominąć wkładu pracowników Urzędu Gminy, którzy – jak określił – wykonali „tytaniczną pracę”, aby uroczystość mogła odbyć się z powodzeniem i aby cała wspólnota gminna mogła się nią cieszyć.
Przewodniczący Rady Karol Makijonko podziękował Radnym za wypowiedzi i stwierdził, że więcej zgłoszeń w tym punkcie nie wpłynęło.
Ad. 5.  Wypowiedzi i zapytania sołtysów.
Przewodniczący Rady otworzył punkt dotyczący wypowiedzi i zapytań sołtysów.
Głos zabrał Sołtys Niestumia - Pan Sławomir Rudnicki, występując w imieniu mieszkańców ulic: Pławnej, Wspólnej, Leśnej i Parkowej. Ponowił wniosek o wyrównanie nawierzchni wskazanych dróg. Zwrócił uwagę, że ulica Leśna została jedynie częściowo pokryta nawierzchnią asfaltową, natomiast pozostały odcinek nadal wymaga interwencji. Podkreślił, że mieszkańcy kierują do niego liczne prośby o podjęcie działań w tej sprawie.
W dalszej części wypowiedzi odniósł się do planowanego montażu lamp solarnych. Zwrócił się z prośbą, aby w przypadku realizacji inwestycji informować sołtysa lub członka rady sołeckiej. Wyjaśnił, że podczas poprzednich prac lampy zostały zamontowane w niewłaściwych lokalizacjach, a następnie przenoszone, co było problematyczne.
Sołtys zgłosił również sprawę o charakterze prywatnym, informując o organizowanym w dniu 20 września br. wyjeździe na Krajową Wystawę Warzyw, Kwiatów, Owoców i Roślin Sadowniczych w Skierniewicach. Zaprosił mieszkańców, w szczególności Koła Gospodyń Wiejskich oraz osoby zainteresowane tematyką, do udziału w wydarzeniu, zaznaczając, że są jeszcze wolne miejsca. Wskazał, że wyjazdy tego typu są okazją do obserwacji działalności innych kół gospodyń, które – jak podkreślił – prezentują się na bardzo wysokim poziomie.
Przewodniczący Rady Karol Makijonko podziękował Sołtysowi za wystąpienie i stwierdził, że więcej osób nie zgłosiło się do zabrania głosu w tym punkcie.
Ad.6. Podjęcie uchwały w  sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ciechanów.
Przewodniczący Rady poprosił Skarbnik Gminy, Panią Wiolettę Kujawę, o przedstawienie projektu uchwały.
Pani Skarbnik poinformowała, że projekt uchwały został szczegółowo omówiony na komisjach. Podkreśliła, że w dokumentach przedłożonych Radzie na sesji ujęto dodatkowy zapis dotyczący zadania pn. „Przebudowa drogi Rutki-Marszewice, Rutki-Begny – dokumentacja”. Wskazała, że w ramach Wieloletniej Prognozy Finansowej limit wydatków został rozszerzony o kwotę 140 tys. zł na rok 2026, co daje łączny limit w wysokości 178 tys. zł. Dotychczas zadanie miało charakter jednoroczny i obejmowało wyłącznie rok 2025.
Ponadto poinformowała o zmianach w zadaniu pn. „Przebudowa drogi do wysypiska śmieci w miejscowości Wola Pawłowska”, gdzie limit na rok 2026 został zmniejszony o 140 tys. zł, do wysokości 760 tys. zł, przy łącznych nakładach wynoszących 1 622 000 zł. Pozostałe kwestie pozostały bez zmian w stosunku do wersji omawianej na komisjach.
Po wystąpieniu Skarbnika Przewodniczący otworzył dyskusję. Nikt z Radnych nie zabrał głosu. Dyskusję zamknięto.
Głosowanie:
Za: 14 radnych 
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Uchwała w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Ciechanów została podjęta jednogłośnie.
Ad. 7. Podjęcie uchwały w  sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Ciechanów na rok 2025.
Przewodniczący Rady poprosił Panią Skarbnik o przedstawienie projektu uchwały.
Pani Wioletta Kujawa poinformowała, że projekt zmian w uchwale budżetowej został szczegółowo omówiony na komisjach. Zmiany obejmują m.in.:
• wprowadzenie do działu 600, rozdział 616, zmian w kwocie 973 789,36 zł, z czego 140 tys. zł stanowi korektę rozłożoną na rok 2026 (analogicznie do WPF),
• w dziale 900, rozdział 995 „Pozostała działalność” – szczegółowe rozbicie zadania pn. „Utworzenie spółdzielni energetycznej w Gminie Ciechanów wraz z zapewnieniem zweryfikowanego zaopatrzenia w energię przy zrównoważonym zagospodarowaniu zasobami środowiska”, gdzie środki podzielono na:
• 20 000 zł – wydatki na szkolenia (paragraf 4700),
• 370 000 zł – wydatki na pozostałe usługi.
Wyjaśniła, że taki podział ułatwi wyodrębnienie w budżecie nowego zadania, które gmina realizuje w ramach pozyskanego dofinansowania.
Po wystąpieniu Skarbnika Przewodniczący otworzył dyskusję. Nikt z Radnych nie zabrał głosu. Dyskusję zamknięto.
Głosowanie w  sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Ciechanów na rok 2025:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Uchwała w  sprawie zmian w uchwale budżetowej gminy Ciechanów na rok 2025 została przyjęta jednogłośnie.
Ad. 8. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu nieruchomości.
Przewodniczący Rady Karol Makijonko poprosił o przedstawienie projektu uchwały Panią Karolinę Wyspiańską, podinspektora ds. rozwoju i inwestycji.
Pani Karolina Wyspiańska poinformowała, że uchwała dotyczy nabycia działki ewidencyjnej nr 56/4 o powierzchni 502 m², położonej w obrębie Rutki-Marszewice. Szczegółowe położenie nieruchomości określa wycinek mapy ewidencyjnej stanowiący załącznik do uchwały. Działkę planuje się nabyć od osoby fizycznej w celu regulacji stanu prawnego. Pani Wyspiańska zaznaczyła, że uchwała była szczegółowo omówiona na komisjach i wniosła o jej przyjęcie.
W dyskusji głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski, który poinformował, że na komisjach zgłaszał prośbę o uzupełnienie materiałów. W dniu poprzedzającym sesję otrzymał od Urzędu Gminy dokumenty, w tym:
• projekt uchwały dotyczący nabycia działki nr 56/4 w Rutkach-Marszewicach, sprawdzony pod względem formalnoprawnym,
• pismo właściciela działki z dnia 25 kwietnia 2024 r. o uregulowanie granicy działki nr 56/1 z drogą gminną,
• zlecenie z dnia 3 stycznia 2025 r. na wykonanie czynności niezbędnych do podziału działki nr 56/2,
• wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała Rady Gminy z dnia 31 marca 2021 r.),
• mapę w skali 1:500 z zaznaczeniem rowu melioracyjnego WR6, należącego do właściciela działki nr 56/5.
Radny podkreślił, że każdy Radny ma obowiązek analizować dokumenty źródłowe i on to uczynił. W związku z tym zgłosił potrzebę przedstawienia operatu szacunkowego bądź innej wyceny (zgodnie z art. 44 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych oraz art. 28 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami). Ponadto poprosił o informację, czy w budżecie gminy zabezpieczono środki na nabycie działki oraz wniósł o dostarczenie decyzji podziałowej działki nr 56/2 we wsi Rutki-Marszewice.
Radny Waldemar Chodkowski zgłosił wniosek formalny o odroczenie głosowania nad projektem uchwały do czasu uzupełnienia wskazanych dokumentów.
Przewodniczący Karol Makijonko, po konsultacji z radcą prawnym, poinformował, że zgodnie z obowiązującą procedurą wniosek należy traktować jako propozycję zdjęcia uchwały z porządku obrad. W związku z tym ogłosił pięciominutową przerwę na przygotowanie głosowania.
Po wznowieniu obrad przeprowadzono głosowanie nad wnioskiem Radnego Waldemara Chodkowskiego o zdjęcie uchwały z porządku obrad:
Głosowanie dot. zdjęcia uchwały z porządku obrad:
Za: 1 radny
Przeciw: 13 radnych
Wstrzymujących się: 0
Wniosek został odrzucony.
W dalszej dyskusji Radny Waldemar Chodkowski zaznaczył, że jego intencją było wyłącznie odroczenie głosowania, a nie zdjęcie uchwały z porządku obrad. Wniósł o zapisanie w protokole jego stanowiska wraz z czterema punktami, które przedstawił wcześniej. Zgłosił także potrzebę wykonania pokrycia rowu przydrożnego w rejonie zabudowań (teren MN1) w celu poprawy bezpieczeństwa i stworzenia możliwości wykorzystania tego pasa jako ścieżki spacerowej.
Pani Karolina Wyspiańska odniosła się do pytań Radnego. Wyjaśniła, że środki w budżecie zabezpiecza się dopiero po podjęciu uchwały przez Radę, a więc na obecnym etapie nie są one wyodrębnione. Podkreśliła również, że wskazany rów melioracyjny pełni funkcję rowu przydrożnego i zgodnie z ustawą o drogach publicznych stanowi urządzenie drogi.
Radny Waldemar Chodkowski uzupełnił, że oprócz rowu melioracyjnego istnieje również rów przydrożny, który wymaga wyjaśnienia co do jego statusu i przebiegu.
Dalszych głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 1 radny
Wstrzymujących się: 0
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie nieruchomości gruntowej (działka nr 56/4, obręb Rutki-Marszewice) do gminnego zasobu nieruchomości została podjęta.
Ad.9. Podjęcie uchwały w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej do gminnego zasobu nieruchomości.
Przewodniczący Rady poprosił o przedstawienie uchwały Panią Karolinę Wyspiańską, podinspektora ds. rozwoju i inwestycji.
Pani Karolina Wyspiańska poinformowała, że uchwała dotyczy nabycia działki ewidencyjnej nr 60/1 o powierzchni 475 m², położonej w obrębie Rzeczki. Szczegółowe położenie działki określa mapa ewidencyjna stanowiąca załącznik do uchwały. Nieruchomość planuje się nabyć od osoby fizycznej w celu utworzenia ciągu komunikacyjnego z działkami ewidencyjnymi nr 55 i 56 w obrębie Rzeczki, które stanowią własność gminy.
Po przedstawieniu projektu uchwały dyskusji nie podjęto.
Głosowanie:
Za: 14 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 0
Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na odpłatne nabycie niezabudowanej nieruchomości gruntowej (działka nr 60/1, obręb Rzeczki) do gminnego zasobu nieruchomości została podjęta jednogłośnie.
Ad.10. Podjęcie uchwały w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/118/20 Rady Gminy Ciechanów z dnia 21 sierpnia 2020 roku w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ciechanów”.
Przewodniczący Rady Karol Makijonko poprosił o przedstawienie projektu uchwały Panią Katarzynę Bilińską, referenta ds. gospodarki odpadami komunalnymi i gospodarki energetycznej.
Pani Katarzyna Bilińska poinformowała, że projekt uchwały dotyczy zmiany uchwały Nr XXI/118/20 z dnia 21 sierpnia 2020 r. w sprawie regulaminu utrzymania czystości i porządku. Zmianie ulega jedynie rozdział V, §10 regulaminu.
Przedstawiła uzasadnienie, wskazując, że zgodnie z art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, Rada Gminy zobowiązana jest dostosować regulamin do wojewódzkiego planu gospodarki odpadami w terminie 6 miesięcy od jego uchwalenia. Uchwałą Nr IX/25 z dnia 25 lutego 2025 r. Sejmik Województwa Mazowieckiego przyjął plan gospodarki odpadami dla województwa mazowieckiego 2030. Projekt regulaminu został przedłożony do zaopiniowania Państwowemu Powiatowemu Inspektorowi Sanitarnemu w Ciechanowie i uzyskał opinię pozytywną. W związku z tym przyjęcie uchwały jest zasadne.
W dyskusji nie zgłoszono uwag.
Głosowanie:
Za: 13 radnych
Przeciw: 0
Wstrzymujących się: 1 radny
Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXI/118/20 Rady Gminy Ciechanów z dnia 21 sierpnia 2020 roku w sprawie uchwalenia „Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Gminy Ciechanów” została podjęta.
Ad.11.  Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Rutki Begny z dnia 10 lipca 2025 r.
Przewodniczący poprosił o przedstawienie projektu uchwały Panią Katarzynę Kaliszewską, Przewodniczącą Komisji Skarg, Wniosków i Petycji.
Pani Kaliszewska poinformowała, że petycja dotyczyła naprawy drogi gminnej i sporządzenia dokumentacji projektowej dla budowy nawierzchni asfaltowej. Rada Gminy uznaje petycję za zasadną w części dotyczącej sporządzenia dokumentacji przebudowy drogi Rutki-Marszewice – Rutki-Begny oraz prowadzenia bieżących napraw nawierzchni. W pozostałym zakresie petycję uznano za niezasadną.
Przedstawiła uzasadnienie, wskazując m.in., że:
- mieszkańcy wnioskowali o pilny remont drogi, zlecenie dokumentacji technicznej i wyrównanie odcinka 450 m,
- w dniu 23 lipca 2025 r. urząd poinformował o podpisaniu umowy na sporządzenie dokumentacji projektowej z terminem realizacji do 30 maja 2026 r.,
- do czasu zakończenia prac projektowych gmina będzie prowadziła bieżące naprawy drogi.
W dyskusji głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski, który pytał o datę podpisania umowy i wskazywał, że mieszkańcy zgłaszali ten problem od 2023 r., a wnioski sołtysa i mieszkańców składane były także w 2024 r. Zaznaczył, że odcinek drogi długości 450 m pozostaje w stanie uniemożliwiającym przejazd. Radny stwierdził, że Pani Kaliszewska na posiedzeniu Komisji nie odczytała w pełni treści petycji.
Przewodniczący Rady Karol Makijonko zwrócił Radnego do porządku, podkreślając, że w tym punkcie omawiana jest uchwała, a nie ogólna debata nad stanem dróg.
Radna Katarzyna Kaliszewska oświadczyła, że całą petycję odczytała na komisjach i nie zgadza się z zarzutem Radnego.
Radny Waldemar Chodkowski zaznaczył, że otrzymał już odpowiedź w sprawie dokumentacji oraz podziękował za wpisanie w budżecie środków w wysokości 140 tys. zł na 2026 r.
Wójt Stefan Pawłowski zabrał głos, stwierdzając, że trudno mu odnieść się do przedstawianych kwestii. Podkreślił konieczność wzajemnego szacunku i oszczędzania czasu wszystkich zebranych. Zwrócił uwagę, że omawianie tych samych tematów szczegółowo na komisjach, a następnie ich powtarzanie podczas sesji w celu zyskania poklasku wśród mieszkańców, jest – jego zdaniem – bezcelowe. Zwrócił się do Radnego Waldemara Chodkowskiego, wskazując, że jeśli radny ma jakieś uwagi, może je zaprezentować wprost. Następnie podkreślił, że w gminie istnieje bardzo wiele potrzeb. Przypomniał, że na posiedzeniu komisji wymieniał je szczegółowo, wskazując zadania w poszczególnych okręgach wyborczych i na podstawie wniosków od sołtysów. Zaznaczył, że radni nie muszą pouczać wójta co do kolejności realizacji zadań. Wójt dodał, że otrzymał informację od Pani Sołtys, która – w jego ocenie – przedstawiła problem bardziej obrazowo niż petycja oraz wystąpienie radnego. Podkreślił, że waga petycji i wniosku do budżetu jest taka sama – wnioski mogą składać zarówno radni, sołtysi, jak i mieszkańcy, a petycje mogą być podpisywane przez dowolną liczbę osób. Wskazał, że budżet gminy jest określony, a jego przygotowanie odbywa się w oparciu o dokumentację, możliwości finansowe uzgadniane ze Skarbnikiem Gminy oraz wszystkie wnioski i postulaty, które wpływają. Podkreślił, że rolą Rady jest uchwalanie budżetu, a następnie jego realizacja. Wójt zaznaczył, że liczba już przygotowanych projektów dróg oraz tych w toku realizacji pochłonie znaczną część budżetu w kolejnym roku. Podkreślił, że można ścigać się w petycjach i wnioskach, która droga jest ważniejsza, ale realne możliwości finansowe są ograniczone. Odnosząc się do źródeł zewnętrznych, wskazał na trudności w pozyskiwaniu środków na budowę dróg na terenach wiejskich. Poinformował, że we wrześniu złożono wniosek do Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg Samorządowych. Przypomniał, że w roku ubiegłym gmina nie otrzymała wsparcia z tego programu, natomiast uzyskała środki z KPO na inwestycje wodno-kanalizacyjne. Wskazał, że w samym województwie mazowieckim złożono wówczas 176 wniosków na kwotę ponad 770 mln zł, podczas gdy na cały kraj przeznaczono 800 mln zł. Podkreślił, że uzyskanie dofinansowania dla gminy Ciechanów świadczy o dobrze przygotowanym wniosku. Podsumowując, Wójt zaznaczył, że nie ma potrzeby prześcigania się w składaniu petycji i podważaniu aktywności innych radnych.
Po wystąpieniu głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski, który odniósł się do słów Wójta. Podkreślił, że petycje i interpelacje mogą być składane przez każdego radnego w dowolnej sprawie, a ich składanie jest wyrazem troski o stan dróg w jego okręgu, które – jak zaznaczył – znajdują się w katastrofalnym stanie. Radny oświadczył, że w pełni popiera zasadę realizacji inwestycji wyłącznie w oparciu o środki dostępne w budżecie. Dodał, że problem dróg w jego okręgu był zgłaszany od 2023 roku przez mieszkańców, a następnie przez niego jako radnego. Zaznaczył, że nie rywalizuje z nikim w zakresie liczby petycji, a jego działania wynikają z rzeczywistych potrzeb. Radny poinformował również, że dysponuje protokołem z raportu oceniającego stan techniczny dróg (rocznym i pięcioletnim), przygotowanym przez fachową firmę. Chciał odczytać fragment dokumentu, lecz w tym momencie Przewodniczący Karol Makijonko zwrócił mu uwagę, że został już dwukrotnie przywołany do porządku i jego wypowiedź odbiega od przedmiotu obrad.
Wobec tego Przewodniczący odebrał radnemu głos, polecając zanotowanie tej decyzji w protokole. 
Radny Chodkowski podziękował.
Więcej głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Głosowanie w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Rutki-Begny z dnia 10 lipca 2025 r.:
Za – 6 radnych
Przeciw – 4 radnych
Wstrzymujących się – 4 radnych
Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców Sołectwa Rutki-Begny z dnia 10 lipca 2025 r. została podjęta.
Ad.12. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Ujazdówek oraz sołectwa Rutki Głowice z dnia 18 czerwca 2025 r.
Projekt uchwały przedstawiła Katarzyna Kaliszewska, Przewodnicząca Komisji Skarg, Wniosków i Petycji Rady Gminy Ciechanów.
Poinformowała, że petycja dotyczyła uzupełnienia projektu przebudowy drogi gminnej nr 120242W o:
1. brakujący odcinek gruntowy (ok. 250 m) prowadzący do wsi Rutki-Krupy,
2. budowę ścieżki spacerowej o długości ok. 850 m wzdłuż odcinka leśnego we wsi Ujazdówek.
Urząd Gminy poinformował, że dokumentacja projektowa drogi została zlecona umową nr 59/2025 z dnia 16 lipca 2025 r., z terminem realizacji do 30 października 2025 r., a zatem pierwszy postulat został uwzględniony. Natomiast budowa ścieżki spacerowej nie jest obecnie planowana ze względu na ograniczenia finansowe.
W dyskusji głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski, który sprostował, że petycję złożyli mieszkańcy sołectw Ujazdówek i Rutki-Głowice, a on podpisał ją jako mieszkaniec Ujazdówka. Wskazał, że ścieżka spacerowa jest niezbędna dla poprawy bezpieczeństwa, szczególnie na odcinku leśnym, i że część mieszkańców zadeklarowała przekazanie gruntu nieodpłatnie na ten cel.
Dalszych głosów w dyskusji nie zgłoszono.
Głosowanie w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectwa Ujazdówek oraz sołectwa Rutki-Głowice z dnia 18 czerwca 2025 r.:
Za - 7 radnych
Przeciw - 4 radnych
Wstrzymujących się - 3 radnych
Uchwała w sprawie rozpatrzenia petycji mieszkańców sołectw Ujazdówek i Rutki-Głowice z dnia 18 czerwca 2025 r. została podjęta.
Ad.13. Podjęcie uchwały w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów z dnia 22 maja 2025 r.(data wpływu do Urzędu 4 czerwca 2025r.)
Przewodniczący Rady Pan Karol Makijonko poprosił Przewodniczącą Komisji Skarg, Wniosków i Petycji, Panią Katarzynę Kaliszewską, o przedstawienie projektu uchwały i stanowiska Komisji. Pani Kaliszewska przedstawiła projekt uchwały, informując, że skarga Pana Lecha Piotrowskiego, mieszkańca Rykaczewa, z dnia 22 maja 2025 r. dotycząca rzekomego naruszenia praworządności i dóbr osobistych przez Wójta i Zastępcę Wójta w związku z bezprawnym poszerzeniem drogi gminnej kosztem jego działki, została uznana za bezzasadną.
W uzasadnieniu wskazano m.in., że:
- skarga wpłynęła do Wojewody Mazowieckiego 26 maja 2025 r. i została przekazana Radzie Gminy pismem z dnia 26 maja 2025 r. (wpływ do UG 4 czerwca 2025 r.),
- dla rzetelnego wyjaśnienia sprawy zlecono geodecie ustalenie przebiegu granic działki gminnej nr 11 w obrębie Rykaczewo i działek sąsiadujących, w tym działki nr 3 należącej do skarżącego,
- w związku z tym Rada Gminy uchwałą nr XVII/101/25 z dnia 18 czerwca 2025 r. przedłużyła termin rozpatrzenia skargi do dnia 30 sierpnia 2025 r.,
- czynności geodezyjne przeprowadzono 25 lipca 2025 r. w obecności Wójta; skarżący ani jego pełnomocnik nie uczestniczyli,
- z protokołu wynika, że ślad drogi nie pokrywa się w pełni z granicami działki gminnej, jednak analiza archiwalnych zdjęć lotniczych z GUGiK potwierdziła, że taki stan istnieje od lat, a nie od 2024 r., jak wskazywał skarżący,
- ustalono, że Gmina nie prowadziła prac związanych z poszerzeniem drogi – działania podjął prywatny przedsiębiorca, którego gmina wezwała do przywrócenia stanu poprzedniego,
- brak jest dowodów, aby Wójt lub Zastępca Wójta naruszyli praworządność czy prawo własności skarżącego.
Komisja uznała skargę za bezzasadną, a Rada podzieliła to stanowisko.
W dyskusji głos zabrał Radny Waldemar Chodkowski, pytając, czy wezwanie przedsiębiorcy oznacza nakaz przywrócenia stanu pierwotnego.
Odpowiedział Wójt Stefan Pawłowski, wyjaśniając, że sprawa może być rozwiązana w różny sposób – poprzez przywrócenie stanu pierwotnego albo uregulowanie stanu prawnego w drodze porozumienia, na wzór wcześniejszych uchwał o regulacji pasa drogowego.
Więcej pytań nie zgłoszono.
Głosowanie w sprawie rozpatrzenia skargi na działalność Wójta Gminy Ciechanów z dnia 22 maja 2025 r.(data wpływu do Urzędu 4 czerwca 2025r.):
Za - 13 radnych
Przeciw - 0
Wstrzymujących się - 1 radny
Rada Gminy podjęła uchwałę, uznając skargę Pana Lecha Piotrowskiego za bezzasadną.
Ad.14. Wolne wnioski i zapytania.
W dyskusji głos zabrali:
• Radny Pan Sebastian Kania – zapytał o etap prac związanych z przebudową i termomodernizacją świetlicy w Rutkach-Marszewicach oraz o przewidywane terminy realizacji.
• Kierownik GOPS, Pani Iwona Łukaszewska – poinformowała o realizacji programu „Posiłek w szkole i w domu”, prosząc radnych i sołtysów o pomoc w rozpowszechnieniu informacji. Kryterium dochodowe wynosi 1646 zł netto/os. w rodzinie. Podała także stawkę żywieniową na rok szkolny 2025/2026 (13 zł brutto). Ponadto podziękowała wszystkim za pomoc w organizacji pikniku patriotycznego w dniu 1 sierpnia, ze szczególnym wyróżnieniem pracowników GOPS i radnej Katarzyny Kaliszewskiej.
• Radna Pani Małgorzata Czarnecka – zwróciła się z pytaniem o termin rozpoczęcia budowy drogi Nużewo–Bielin.
• Radny Pan Waldemar Chodkowski – zgłosił postulat przywrócenia oddzielnych posiedzeń komisji Rady, zgodnie ze statutem gminy. Wskazał, że wspólne komisje powinny być organizowane jedynie wyjątkowo.
• Radna Pani Małgorzata Czarnecka – odniosła się do wypowiedzi, przypominając, że Rada wcześniej wspólnie zdecydowała o organizacji komisji wspólnych. Zaproponowała, aby na kolejnym posiedzeniu komisji ponowić głosowanie w tej sprawie.
• Radny Pan Janusz Olszewski – zaproponował wprowadzenie do statutu zapisu umożliwiającego łączenie komisji.
• Radna Pani Katarzyna Kaliszewska – zaznaczyła, że komisje skarg, wniosków i petycji są zwoływane oddzielnie, jeśli istnieje taka potrzeba.
• Radny Pan Waldemar Chodkowski – podkreślił, że obowiązującym aktem jest statut.
• Zastępca Wójta Pan Krzysztof Głowacki – odpowiedział na pytania:
- w sprawie świetlicy w Rutkach-Marszewicach – trwa opracowanie dokumentacji projektowej, termin wykonania to koniec listopada 2025 r.,
- w sprawie drogi Nużewo–Bielin – trwają formalności w starostwie, po uzyskaniu pozwolenia wykonawca jest gotów rozpocząć prace niezwłocznie,
- odniósł się również do kwestii komisji, podkreślając, że łączenie posiedzeń wynika ze względów organizacyjnych i ma usprawniać pracę Rady.
• Radny Pan Sebastian Kania – zwrócił uwagę na konieczność koordynacji projektu świetlicy z radą sołecką i mieszkańcami.
• Zastępca Wójta Krzysztof Głowacki – zapewnił, że zostanie zorganizowane spotkanie z projektantem w celu omówienia szczegółów projektu.
Ad.15. Odpowiedzi na pytania i wnioski.
Głos zabrał Wójt Stefan Pawłowski, odpowiadając na zgłoszone kwestie:
- w sprawie drzewa w Rzeczkach – wizja lokalna ze starostwem odbędzie się 10 września, decyzja powinna być pozytywna,
- w sprawie drzew w Babach – decyzja starostwa o wycince dwóch brzóz została już wydana,
- w sprawie remontu ulic Parkowej, Leśnej i Wspólnej w Niestumiu – zadanie zostanie ujęte w harmonogramie,
- w sprawie lamp solarnych – sołtysi będą informowani z wyprzedzeniem o montażu, aby uniknąć wcześniejszych nieporozumień,
- potwierdził, że projekt na drogę Rutki-Marszewice–Rutki-Begny został podpisany, a projekt na Rutki-Krupy realizowany jest z funduszu sołeckiego jako osobne zadanie,
- poinformował o zakończonej modernizacji świetlic w Gąskach, Rydzewie i Niechodzinie, a także o koniecznym remoncie w Kownatach,
- przekazał, że 10 września podpisany zostanie akt notarialny z firmą CEDROB S.A. dotyczący sprzedaży działki zgodnie z uchwałą Rady,
- zwrócił się do sołtysów o racjonalne planowanie wydatków z funduszu sołeckiego; podkreślił, że nie jest autorem pomysłu przekazania 50% środków na zakup ciągnika i sprzętu do koszenia trawy.
Ad.16. Zamknięcie  obrad.
Przewodniczący Rady Pan Karol Makijonko podziękował radnym, sołtysom i mieszkańcom 
za udział w obradach i zamknął XIX sesję Rady Gminy Ciechanów.


      Protokołowała:                                                                                                        Przewodniczący Rady Gminy                                          
/-/ Marta Raszkowska-Siuda                                                                                                 /-/ Karol Makijonko

 


Data wytworzenia: 2025-09-22
Sporządzone przez: Monika Staniszewska
Data udostępnienia: 2025-09-22 10:53:18
Rodzaj zamówienia: Informacja
Opublikowane przez: Monika Staniszewska
Rejestr zmian: Link
Wyświetleń: 50